Våga vara egen Skåne

[ingress]Den 11 mars anordnades den regional UF-mässan nere I Skåne. Thoren Innovation School Lund och Thoren Business School Helsingborg och Malmö hade flera företag som var på plats. Vi intervjuade några av dem. [/ingress]

FriendsB UF – Thoren Business School, Helsingborg

2TBSHELSINGBORG 2                                                                          Emma Fritche och Carolina Ekström

Berätta om er affärsidé!
– Vi ville hitta en billig och enkel produkt och samtidigt få skänka mycket pengar till något som inte uppmärksammas så mycket. Vi tillverkar därför armband som vi säljer för att skänka pengar till Friends och därmed hjälpa till att motverka mobbing.   

Vad tror ni gör ert företag unikt?
– Det är snarare tanken än produkten. Eftersom det vi skänker pengar till faktiskt är ett samhällsproblem.

Vad är det bästa med att starta UF-företag?
– Utmaningar! Att det uppstår motgångar som man måste lösa för på så sätt utvecklas både företaget och vi.

Vad är de viktigaste lärdomarna ni tar med er från detta projekt?
– Att det alltid finns en lösning på saker och ting. Även mötet med människor och att man lär sig prata utan att fastna, socialt utvecklande helt enkelt.

FlavourFlow UF – Thoren Innovation School, Lund

tisldn

 Renato Nunes, Jesper Olsson, Alexander Wallin & Filip Gullberg

 

Vad har ni för UF-företag?

Vi har ett UF-företag som säljer blommande the som vi importerar från Kina.

Vad tror ni gör ert företag unikt?

Vårt företag blir unikt eftersom vi är de enda som tillgängligt säljer blommande the i hela Sverige.

Vad är det bästa med att starta UF-företag?

Att man lär sig hur roligt det är att starta företag. Det är så roligt att se hur det växer och går bra. Framförallt eftersom det är ju man själv som skapat det. Det blir en kul grej som man gör ihop. Dessutom så är mässorna jättekul, att få öva sig på att sälja till exempel.

Vad är de viktigaste lärdomarna ni tar med er från detta projekt?

Att se till att allt blir gjort i tid, att hålla deadlines och att man faktiskt verkställer så man inte bara sitter och pratar utan att man faktiskt gör det också. Kommunikation är även en lärdom vi tar med oss, att vi lärt oss prata och våga gå fram till folk och berätta om sin produkt.

  

Shimmer UF – Thoren Business School, Malmö

shimmer

Från vänster: Sebastian Grobelny, Julia Nilsson, Emelie Kulle & Emma Nilsson

Vad har ni för affärsidé?

Att sälja ringar till ett bra pris. Vi vill lyxa till vardagen!

Vad tror ni gör ert företag unikt?

Att det inte är så många företag som säljer ringar. Vi har även annorlunda ringar. Vi har nagelring, sådana ringar som sitter högre upp och vanliga ringar.

Vad är det bästa med att starta UF-företag?

Att lära sig kunna sälja, i detta fall ringar. Man får bättre självförtroende, vi vet att vi kan klara och har gjort detta själva.

Vad är de viktigaste lärdomarna ni tar med er från detta projekt?

Att man lär sig hålla reda på saker, typ ekonomi. De flesta har inte kunnat eller behövt göra sådana saker innan, till exempel gå till banken, för det har kanske deras mamma gjort!