UF-företaget bryter ny mark – arbetar mot rasism

Nuance UF från Thoren Business School Stockholm påminner marknaden om skeva normer och rasism. Med sina plåster i olika hudnyanser synliggör de en tidigare dold efterfrågan.
– Vi har hittat ett enkelt sätt att göra folk medvetna om deras fördomar, säger grundarna av företaget.

 Konceptet låter enkelt och självklart. Att sälja plåster i olika hudnyanser som representerar mångfalden i samhället.

Ändå mötte eleverna visst motstånd då de pitchade sin idé. En del undrade vad de gjorde på en mätt marknad med en produkt utan efterfrågan.

– Vårt svar var att det visst finns en efterfrågan men att vi behöver påminna om den. Precis som vår rådgivare Pernilla Alexandersson på Add Gender behövde bryta ny mark och visa större företag varför de tjänar på att ha en jämställd arbetsplats, säger eleverna och fortsätter:

– Kanske kommer inte plåster i olika hudfärger att eliminera vithetsnormen i samhället, men det är ett steg i rätt riktning.

Företaget har sålt många plåster under året, och prisats för sitt tänk utanför ramarna.

Deras arbete är ett exempel är att det mesta är möjligt om man vågar satsa och tänka kreativt.

Om Affärsgymnasiet
Affärsgymnasiet skapar de rätta förutsättningarna för framtidens starkast lysande stjärnor inom näringslivet. Lärarna har koll på business och ger en stabil grund för elevernas fortsatta karriärval. Just nu är det omvalsperiod för gymnasievalen. Välj Affärsgymnasiet här.