UF-företag startskottet för Daniel och David

[ingress]Daniel och David drev i fjol Top Notch Card UF. Det var Uppsalas hetaste rabattkort för ungdomar i åldrarna 15-25. Killarna knöt avtal med ett tiotal företag, främst inom restaurangbranschen, som erbjöd rabatter till de ungefär 1000 studenter som fick kortet gratis. Tanken med kortet var att ge studenter starkare köpkraft. Top Notch Card UF gick till final i SM i Ung Företagsamhet.[/ingress]

De erfarenheter de fick från det tog de med sig till sitt nya företag som de bildat i år. De har startat sajten uppsaladeals.se där de erbjuder företag resultatorienterad profilering och marknadsföring. De arbetar med ett företag åt gången under en viss period i detta fall och anpassar hemsidan utifrån det.
– Det är ett unikt koncept, det kommer att växa sig riktigt stort, säger killarna.

Nattklubbar första branschen
Till en början har de valt att nischa sig mot nattklubbar och har knytit kontakt med en nattklubb redan.
– Sedan kommer vi att fortsätta med andra branscher.

Just nu har de en kampanj på hemsidan där de som deltar kan vinna ett presentkort på valfri resa till ett värde av 5000 kronor.
– Syftet med den är att få in kontaktuppgifter till vår databas så att vi från en bra början. I dagsläget har vi mellan 3000 och 4000 personer i Uppsala, berättar David.

Kontakt med Drivhuset
Att Daniel och David är två lovande företagare råder inga tvivel om. De har redan fått hjälp av Drivhuset, som egentligen är till för att högskole- och universitetsstudenter ska utveckla idéer och få hjälp att starta företag.
– Det känns jättekul! Det är bra att få nätverka och träffa många andra nya företagare. Vi får många tips och råd från andra och från rådgivare på Drivhuset.
Daniel och David driver sitt företag som handelsbolag nu.
– Men det kommer att bli ett aktiebolag så småningom, berättar de.

Dessutom ansvarar de för godisautomaten på skolan. När den hade stått tom och trasig i över ett år bestämde sig killarna för att ta tag i saken.
– Vi lagade den och fyllde på med godis och dryck.
Godisautomaten driver de som privatpersoner.
– Tanken är inte att vi ska göra någon vinst, allt i maskinen kostar tio kronor. Målet för framtiden är att vi också ska kunna erbjuda färska mackor och frukt, men vi måste hitta en lösning för hur det är möjligt först.