UF- företag Bow To the Bow Tie vinner pris – TBS Stockholm


Tie

[ingress]

Bow To the Bow Tie kammade hem en andraplats på UF-mässan och fick dessutom ett ”Wild Card” som tar dem till SM!

[/ingress]

Grattis till andraplatsen i kategorin ”Årets Monter”!

Hur kändes det när ni fick priset?
– Det kändes jättebra och kul! Vi skrek över hela lokalen! I stundens hetta blev vi faktiskt först besvikna över att vi inte vann, men sedan tog glädjen över. Att komma tvåa bland alla UF-företagare på mässan är riktigt bra!

Blev ni förvånade?
– Nej, efter mässdagen berättade juryn att vi var bland de topp 10. Alla hade dessutom sagt att vår monter var jättefin. Det kom folk som hade varit på andra sidan mässhallen och via ryktesvägen hört att det fanns en riktigt snygg monter på andra sidan.

Hur tänkte ni när ni skapade er monter?
– Louise gjorde utformningen i sista stund. Louise är väldigt kreativ och vill i framtiden jobba med inredning. Tanken var att få montern att se ut som en ateljé. Vi ville få in hur produktionen av flugorna går till och att flugorna är ett hantverk. Vi lånade en spegel och två provdockor från en ateljé. Trots att vi dagarna innan mässan drabbades av sjukdomar och dessutom hade panik över att vi inte hade något golv, lyckades vi få fram en monter vi var nöjda med.

På vilka sätt tror ni att ni märkte ut er inför juryn?
– Vi fick priset för hur bra vi hade anpassat varumärket med utformningen av montern, men även för vår serviceanda. Alla var väldigt aktiva i montern och då det var väldigt stressigt hann vi inte ens äta lunch. Engagemang och bra teamwork gjorde att vi lyckades leverera den bästa servicen till kunderna. Inför juryn kompletterade vi varandra. Vi märkte även ut oss med vår design och våra tyger.

Ni fick även ett ”Wild Card” som tar er till SM i Ung företagsamhet. Hur känns det?
– Det känns jättekul! Det var först på måndagen veckan därpå som vi fick ett samtal från Ung Företagsamhet och meddelandet om att vi hade gått vidare till SM. Kajsa, som jobbar för UF och håller i SM, har under vår UF-tid berömt oss för hur duktiga vi är. Tack vare ett bra arbete under året gick vi vidare. Juryn såg vår potential och våra möjligheter att utnyttja SM för nätverkande. Då vi är ett ”Wild Card” får vi endast tävla i ”Årets Monter”. Inför SM kommer vi att utveckla och finslipa vår monter.

Berätta om er affärsidé och produkt!
– Man kan säga att idén är Theres och Louises men baserad på Fredrik, som har haft fluga i nästan hela sitt liv. Det är en enkel och konkret produkt, en snygg accessoar. Vi vill att fler ska bära fluga till vardags och erbjuder handsydda ull-och sidenflugor till ett bra pris. Vi väljer ut tyger av hög kvalitet och en sömmerskaelev på Átelje Felicitas syr upp flugorna. När man startar UF-företag tänker man lätt att det ska vara enkelt och billigt. Vi vill istället göra en kvalitativ produkt. Vi är ett lyxigare företag som sticker ut från mängden och kanske det första UF-företaget som vågar ta betalt för vår produkt. Flugorna kostar 600 kr men på mässan riktade vi oss till elever och sänkte därför priset till 349 kr. Vi vill inte massproducera utan har en limiterad kollektion med 5-10 flugor av varje unikt tyg. Vi vill bibehålla en bra kontakt med en nära kundkrets.

Hur kom ni på namnet, Bow To the Bow Tie?
– Fredrik tyckte att det var en kul ordlek. Vi vill även vara internationella och valde därför ett engelskt namn.

Hur har försäljningen gått?
– Försäljningen har gått över förväntan. Bara under julen sålde vi 25 stycken flugor! Kunder har rekommenderat oss och ryktet om våra flugor har spridits. Vi använder även sociala medier för att marknadsföra oss och har dessutom precis släppt vår webshop.

Kommer ni driva företaget vidare?
– Vi kommer att avveckla vårt UF-företag och kommer efter studenten att starta upp som ett handelsbolag istället. Vi planerar att slå oss in på små herrkuperingar. Louise och Fredrik kommer att driva företaget vidare som en sidoverksamhet. Theres har genom sin praktik hos Blondinbella en heltidsanställning som marknadsassistent på Isabellas företag Economista som väntar på henne.

Vad har ni lärt er genom arbetet med UF?
– Vi har lärt oss att samarbeta och jobba som ett team. Då vi bara är tre personer i företaget blir det mycket arbete utspritt på få personer. Vi har våra speciella områden; Lousie är VD, Fredrik är ekonomiansvarig och Louise är marknadsansvarig. Samtidigt gör vi alla allt tillsammans. Med få personer i företaget är det lättare att fatta snabba beslut.

Hur har skolan hjälpt er i ert arbete?
– Malin Granlund, vår handledare på TBS, har varit ett enormt stöd. Hon har verkligen engagerat sig och sett vår potential. Hennes tips och råd har hjälpt oss mycket och det känns som att hon är en del av företaget.

Hur ser ni på framtiden?
– Allt är möjligt. Genom motgångar har vår vision ändå lyckats bli verklighet. Vårt mål var att bli kända i UF-kretar och det är vi redan.

 

 

SM i Ung Företagsamhet går av stapeln den 26-27 maj. Vi önskar Bow To the Bow Tie ett stort lycka till!

Besök deras hemsida och webshop: http://www.bowtothebowtie.se/