TBS Malmö och TBS Helsingborg startade UF-året med pitchtävling

När Ung Företagsamhet drog igång på riktigt för i år ville Thoren Business School i Malmö och Helsingborg se till att få den bästa möjliga starten. Den 5 november tävlade därför skolorna mot varandra i att pitcha affärsidéer framför en jury. Målet var att skapa en starkare gemenskap och att ge viktig erfarenhet inför det kommande UF-året.

Pitchtävlingen började i de respektive städerna där de sex bästa UF-företagen gick vidare till att få representera sin skola. Bakom tävlingen står skolornas UF-team, bestående av lärare som är aktiva inom Ung Företagsamhet.
– Alla elever har fått en chans att pitcha sin affärsidé. De bästa som pitchar på skolan går vidare till en tävling på Mink där de tävlar mot TBS Helsingborg. Det gör vi för att skapa en större skolanda, berättar läraren Linnéa Khodiar från Thoren Business School Malmö.

– Det ska vara en 3-minuterspitch; snabbt, levande och intresseväckande, säger hon.

Tillsammans med Stefan Larsson, Jenny Ehrstedt, Hanna Nilsson och Robert Matevski har Linnéa Khodiar hand om skolans UF verksamheter under året. Det är ett helt nytt team i år.
– Eleverna är grymt taggade inför UF-året. Man kan säga att vi befinner oss alla i samma process, så att vi i UF-teamet ska lära känna varandra och kunna jobba med varandras styrkor och svagheter. Likadant är det i ett UF-företag och de måste lära sig av varandra. För ett företag gäller det att effektivisera och lära sig ta ansvar, säger Stefan Larsson om UF-året.

Målsättningarna är höga för UF-teamet.
– Vi vill jobba för att bli den bästa UF-skolan i Skåne. Vi har varit nominerade två gånger, och nu tänkte vi att vi ska bli det en tredje gång också och sedan vinna, säger Jenny Ehrstedt.

Några av de elever som var med i tävlingen på Thoren Business School Malmö var Ida Lindström och Nicole Devic. De har tillsammans företaget Strawnature UF, ett företag som säljer ätbara sugrör.
– Det är ett väldigt stort problem med plats i naturen och vi vill göra skillnad. Snart ska alla plastsugrör försvinna och vi tycker inte att papperssugrör är tillräckligt bra eftersom de sjunker ihop, berättar Ida och Nicole om företaget.

– De som brukar ta sig långt i UF är de som satsar på miljön. Vi får ofta höra att det ska vara hållbart och att vi ska tänka på naturen.

Läraren Stefan Larsson håller med om vikten av att skapa ett hållbart UF-företag.
– Ingen på skolan kommer undan med att köpa en produkt billigt och sedan sälja den dyrt. I hela kedjan ska alla hållbarhetskriterier vara representerade; ekonomisk hållbarhet, ekologisk hållbarhet och social hållbarhet, säger han.

Vinnaren i pitchtävlingen blev Beetboost UF från Thoren Business School Helsingborg. Stort grattis till er!