TBS Helsingborgs UF-företag lockade många besökare under UF-mässan

Mellan den 7-9 mars pågick den regionala mässan ”Entreprenörskap på riktigt” Skåne 2018. Här får unga entreprenörer möjligheten att ställa ut och visa upp sina företagsidéer för femte året i rad på köpcentret Emporia i Malmö. Under föregående år kom det hela 36 000 besökare under mässdagarna som Ung Företagsamhet anordnar. Vi besökte mässan och årets utställare från TBS Helsingborg som berättade om sina spännande UF-företag. Nedan kan ni läsa om de olika utställares produkter och tjänster.

De tre TBS-tjejerna Anneli, Victoria och Natalia från klass Bp16c driver UF-företaget C clear UF. C clear UF säljer solglasögon då de anser att det är stor efterfrågan. Solglasögonen säljs till ett billigare pris för att alla ska ha möjlighet att köpa. Priset ligger runt 100kr.

– Det är kul och annorlunda att stå på Emporia just för att vi får möta kunderna direkt. Det är kul att få integrera och öva på att fånga intresse, berättar de.



Period.UF är ett UF-företag skapat av Wilma, Albina, Evelina, Josphine och Maya som går i klass Cmp16. Deras affärsidé är att sälja ”emergency kit” till de som har mens. I ett emergency kit finns bland annat tamponger, trosskydd, våtservetter och givetvis choklad.

– Vi tycker att det är en stor möjlighet att få sälja och utvecklas. Speciellt med att marknadsföra och socialisera. Vi vill även minska på menstabun, förklarar tjejerna.

Oscar och Clara från Bp16a har skapat UF-företaget EnklajobbUF för att hitta arbete till unga som går i skolan. De letar främst efter kvällsjobb och helgjobb eftersom ungdomarna har sina studier under veckodagarna. EnklajobbUF tar kontakt med företag för att skapa ett samarbete som ska hjälpa unga in i arbetslivet. De vill skapa ett förtroende mellan arbetsgivare och studenter.

 – Vi tycker det är jättebra att få stå här just för att vi får träffa våra målgrupper; ungdomar och potentiella företag, säger Oscar och Clara.



EmbraceUF drivs av Alexandra som går i klass Bp16a. Hon säljer egentillverkade armband för 100kr där 50% av vinsten går till välgörenhetsorganisationen WWF.

– Jag tycker det är lättare att stå på en mässa när det gäller att sälja men det är mer utmaning att fånga intresset här på Emporia. Men jag tycker det är en rolig utmaning, berättar Alexandra.

På plats på UF-mässan var även Erik från klass Bp16b som driver Costumers designUF där han har tagit fram fyra olika armband som representerar fyra olika organisationer: WWF, Bröstcancerfonden, Unicef och Barncancerfonden. Under mässan på Emporia har han tagit fram ett speciellt mässpris på 60kr (original pris 80kr) för att locka fler säljare. 10 kr från varje armband som säljs doneras till den organisation man valt att representera genom sitt armband.

– Jag tycker det är kul att stå här. Det var lite trögt i början men man kommer in i det snabbt. Jag har fått sålt lite så det är roligt, förklarar Erik.



Edgar från Bp16a har startat UF-företaget Bishop & bay UF som samarbetar med en organisation som bekämpar polio. De vill vara med och hjälpa till att få ett slut på polion. En såld tvål kostar lika mycket som en vaccination skulle kostat och därför går hela vinsten från tvålarna till vaccinationer.

– Jag tycker det är jättekul. Vi har haft mässor på skolan men här på Emporia är det riktiga kunder och en annan utmaning. Men samtidigt går de flesta som är här hit för shopping och inte för att köpa saker från utställare så det är en liten utmaning, förklarar Edgar.

Från klass Cmp16 hittar vi de tre tjejerna Olivia, Julia och Nora som har UF-företaget 4educationUF som säljer armband för 100kr. Hela vinsten går till Help to Help, en organisation som jobbar för rätten till högskoleutbildning i Tanzania.

 – Vi tycker det är kul att stå här men vi har inte riktigt kommit igång än. Det är en utmaning men det är det som är roligt, säger de.



TidvattenUF är en vattenflaska med en tidslinje för att man lätt ska kunna se hur mycket vatten man ska dricka och för att man ska få i sig sin dagliga dos under rätt tidpunkt. Detta är ett UF-företag skapat av Ebba, Elvira, Filip, Simon, Agnes och Maja från klass Bp16 och Cmp16. 

– Vi tycker det är kul att stå här. Det är ett bra säljtillfälle och bra marknadsföring, berättar de.

Från klass Bp16b hittar vi även Pelinda som skapat UF-företaget KungstvålUF. Hon säljer tvål som är helt ekologiska och bra för miljön. Hon förklarar att man inte behöver oroa sig över att få kemikalier varken på kroppen eller ut i naturen som sprids via avloppen om man använder denna tvål. 

– Jag tycker det är kul att få stå här men folk är väldigt stressade så det är svårt att fånga deras intresse. Men det är en rolig utmaning, berättar Pelinda.



Sara, Cecilia och Daniel från Bp16c har startat SafesideUF som säljer ett drogtest för att man ska vara på den säkra sidan när man är ute på klubben. Det är ett väldigt smidigt test som inte är så dyrt. Det är även de enda i detta format som är ute på marknaden!

– Vi tycker det är roligt och kul. Vi har fått sålt väldigt mycket. Många föräldrar som köper till sina barn, förklarar de.

Killarna Albin, Carl-Philip och Anton från Bp16c ställde ut med sitt UF-företag Parking solutions UF. De ville lösa ett problem i Helsingborg. Parkering var det som de såg möjlighet i. Affärsidén är uthyrning av privata parkeringsplatser för de som inte använder sin egen, lite likt konceptet Airbnb. Samt att förbättra de digitala mätarställningarna för Helsingborgs parkeringar (de som visar hur många lediga platser det finns). En hemsida ska finnas för de som vill hyra ut sin parkering och för de som vill hyra någon ledig plats.

– Vi tycker det är kul att stå här men det är en utmaning, många är upptagna men vi har lyckats lockat vissa, säger de.



EkoboxUF är ett UF-företag skapat av Gabriel, Oscar, Elias och Carl från Cmp16 och Bp16. De har inlett ett samarbete med företaget GAIA som tillverkar bionedbrytbart biomaterial och de har tillsammans tagit fram en plastbox som är helt nedbrytningsbar. Eftersom att det slängs mycket plast i naturen vill vi förbättra miljövänligheten på plasten, och denna plast bryts ner och försvinner redan efter ett år.

– Vi tycker det är spännande och en bra möjlighet att få stå på Emporia samt att det är väldigt lärorikt, berättar killarna.