Vi välkomnar två nya rektorer

Thoren Business School i Gävle och Malmö får nya rektorer. Jens Jording, som i dag är rektor för Thoren Innovation School i Malmö, tillträder den 17 juni som rektor i Malmö och Malin Persson tillträder i Gävle den 28 augusti.– Vi är väldigt glada över att få välkomna dem till Thoren Business School. Båda är riktigt kompetenta och erfarna, säger Johan Skofteröd, verksamhetschef för Thoren Business School.

Malin Persson har tidigare arbetat cirka 20 år inom näringslivet i olika roller och i olika branscher som handel, försäljning, restaurang och service. Sedan 2013 har hon varit i skolas värld då hon utbildande sig till yrkeslärare parallellt med arbete i skola. Hon har arbetat som klasslärare på mellanstadiet, hemkunskapslärare på högstadiet samt handelslärare på gymnasiet. De tre senaste åren har hon arbetat som biträdande rektor på en F-6 skola i Gävle.

– Jag sökte jobbet på Thoren Business School då uppdraget kopplar samman mina arbetslivserfarenheter. Jag tror att jag kan bidra med kreativa idéer och en positiv anda och skapa god gemenskap med både personal och elever. Jag tror på det humanistiska ledarskapet och ett prestigelöst förhållningssätt med mycket lyhördhet, ödmjukhet och nyfikenhet! säger Malin Persson.

Hon tillägger:

– Det ska bli väldigt spännande att leda och utveckla Thoren Business School i Gävle med all den kunskap och kompetens som finns hos personalen på skolan.

Johan Skofteröd är väldigt nöjd över rekryteringen.

– Jag är mycket glad över att Malin tackat ja till tjänsten som rektor för Thoren Business School Gävle. Malin är en mycket kompetent och engagerad skolledare med god kännedom om Gävle. Jag är övertygad om att Malin, tillsammans med skolans fantastiska medarbetare och elever, kommer ta Thoren Business School Gävle till ännu högre höjder från en redan god nivå, säger han.

Jens Jording är i dag rektor på Thoren Innovation School i Malmö. Tidigare har han bland annat jobbat som distriktschef på Folkuniversitetet, utbildnings- och områdeschef för gymnasiet i Malmö Stad samt chef för barn och utbildning och utbildningsstrateg i Staffanstorps kommun.

– Framtiden tillhör de unga och den generation som ska forma vår framtida värld. Mitt mål är att bidra till att alla människor, men i synnerhet de unga, ska kunna ta tillvara sin fulla potential. För att lyckas med det behöver vi alla, både i klassrum och i organisationen, bidra med ett gott ledarskap, en strategisk utveckling och tydliga värderingar. Värderingar är ju inte något man har utan något man gör, säger han och tillägger:

– Min grundsyn är att alla elever kan och har rätt att nå uppsatta mål. Dessutom har jag en grundläggande tilltro till både medarbetare och chefer, och är övertygad om att alla kan och vill nå utmanande mål. Jag ser fram emot att fortsätta det arbetet tillsammans med alla på Thoren Business School i Malmö och i resten av organisationen.

– Jag är mycket nöjd över att Jens valt att ta sig an uppdraget som rektor för Thoren Business School Malmö. Jens är en mycket erfaren skolledare med bred och djup kompetens och med god kännedom om Malmö. Jag är övertygad om att Jens, tillsammans biträdande rektor Daniella Ulisov och skolans övriga fantastiska medarbetare, kommer att fortsätta att vidareutveckla Thoren Business School Malmö. Jag vill även passa på att tacka Daniella för hennes stora insats om tillförordnad rektor under hela detta läsår och är glad över att Daniella kommer vara kvar på skolan i rollen som biträdande rektor, säger Johan Skofteröd.

Julia har hittat rätt. På bara ett år på Affärsgymnasiet har hon utvecklats mer än hon gjorde under hela sin högstadietid – mycket tack vare skolans passionerade lärare. – Lärarna är fantastiska och har hjälpt mig nå mina målbetyg, säger hon.
Jesper Råtts