UF-Draknästet: utmaningen som låser upp företagsvärlden

En av Thoren Business Schools metoder för att rusta eleverna inför näringslivet går ut på att ställa dem inför rejäla utmaningar. Här går vi närmare in på draknästet – ett av skolans mest givande eldprov.

Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap.

Thoren Business School har en lång nationell och internationell meritlista när det kommer till ungt entreprenörskap. Med över 200 UF-relaterade utmärkelser, SM- och EM-guld samt pris som en av Europas främsta entreprenöriella skolor sticker de verkligen ut.

Under årets SM-final hade skolan hela 9 stycken nominerade företag och tog 5 medaljer i alla valörer.

Att delta i SM, med hundratals besökare och jurymedlemmar som passerar förbi montrarna, är inget du river av i en handvändning.

Men den som går runt på mässgolvet och ser eleverna från Thoren Business School märker att de agerar som fullfjädrade proffs.

De verkar inte alls nervösa och presenterar sina företag på ett pedagogiskt och intresseväckande sätt.

Det finns några anledningar till det. Givetvis stärker hela utbildningen elevernas kommunikativa egenskaper och självförtroende.

Men skolan använder även en metod som förbereder dem extra effektivt.

Det rör sig om skolans eget draknäste – elevernas första pitch inför stor publik och utvalda jurymedlemmar.

Varje år deltar årskurs 2-eleverna i draknästet. De får ta fram en idé och redovisa den inför klasskompisar, lärare och representanter från det lokala näringslivet.

– Det är lite som en träningstävling, och det är faktiskt många av grupperna som märker att det kan vara riktigt roligt. En stor del av dem väljer att fortsätta med samma grupp och idé hela vägen genom UF-året i årskurs 3, och ibland vidare som riktigt AB efter studenten, förklarar ekonomiläraren Göte Brunasso.

Lärarlaget skapar gruppkonstellationerna inför draknästet. I början kan utmaningen kännas jättestor.

Eleverna är nervösa och vågar inte riktigt ta plats. Men ganska snart är det något som klickar; från den punkten blir utvecklingskurvan stadig och brant:

– Det är fantastiskt att se utvecklingen från det första draknästet till sista året. Dessa typer av utmaningar är enormt formativa och många känner sig nog tacksamma att vi pushar dem upp på scenen, säger Brunasso.

Det finns ingen kurs på gymnasiet där eleverna lär sig så mycket inför vuxenlivet, om sig själva och om hur det är att arbeta i team över en längre tid. Det säger Göte Brunasso om UF-kursen. Det här är ett porträtt av den energiske ekonomiläraren som brinner för entreprenörskap.
Redaktionen