Amanda Mattsson och Lova Svensson drog i gång Period Pack som ett UF-företag när de gick på Thoren Business School i Örebro. De fick då bland annat pris som Årets bästa företag på ett internt draknäste av ThorenGruppens vd Raja Thorén. Amanda och Lova tog studenten för två år sedan och nu är deras affärsidé – som handlar om att sätta upp speciella behållare för att erbjuda gratis mensskydd i offentliga miljöer såsom skolor, organisationer och företag – på väg ut i vida världen.

Thoren Business School i Örebro och Malmö är de två första skolorna i Sverige som nappar på erbjudandet.

För Örebro var det i det närmaste en självklarhet att kliva på tåget i skarpt läge då det är skolan som ”fostrat” personerna bakom Period Pack.

– Vi hade en prototyp på skolan tidigare och körde en testverksamhet i våras. För oss känns detta bra ur flera aspekter, säger Fredrik Berg, rektor på TBS Örebro.

– Det känns bra att kunna erbjuda det här till våra gymnasieelever, det kan vara något som är obekvämt att prata och fråga om och dessutom är det ju en kostnadsfråga också för eleverna.

– Sedan är det ju ett jättekvitto för oss som skola. Period Pack är ju ett UF-företag rakt av, det är briljant, det visar att vi verkligen kan hjälpa unga människor ut i entreprenörsvärlden. Amanda och Lova har visioner som är unika och deras idé känns rätt i tiden, säger Berg.

Även på TBS i Malmö kommer man att sätta upp en av Period Packs behållare och erbjuda eleverna gratis mensskydd.

– Vi har ju mensskydd i dag hos skolsköterska och administratör men nu behöver tjejerna ej komma och be om det och känna att det blir obekvämt. Nu får alla samma möjligheter, det känns också lite generöst att som skola kunna erbjuda den här möjligheten, säger biträdande rektor Matilda Ivansson.

Amanda Mattsson, vd för Period Pack AB, jobbar just nu för högtryck med att sälja in sin produkt brett över Sverige.

– Vi sätter upp behållarna i oktober. Det känns jättekul att ThorenGruppen nappat, det var ju där det började och det var ju tack vare dem som vi har den här idén i dag. Det här är ju en produkt som redan borde vara självklar, vår vision är att mensskydd ska vara lika naturligt på en toalett som toapapper och tvål, säger Amanda Mattsson.