Har du någon gång hört om en affärsidé och tänkt: “vilken genial idé, personen som kläckt den måste vara en riktig Einstein!”? Intelligens är självklart viktigt för en entreprenör, men det är långt ifrån det enda som spelar roll.

Om det vore så hade varenda smart person kunnat stoltsera med banbrytande och lönsamma idéer. Men hur ska du göra för att komma på de där idéerna som gör dig till framtidens Elon Musk? Det finns mängder av information på internet, men om vi lyssnar till entreprenörsforskare handlar det om ett antal egenskaper, tekniker och arbetsmetoder som framgångsrika idéknäckare har gemensamt.

Nedan listar vi 7 tips – alla välgrundade i forskningen – som kan hjälpa dig som vill bli en lyckad affärsledare. Spoilervarning: vi kan redan nu säga att idéer inte ramlar ner från himlen som en välsignelse. De formas och utvecklas genom ditt arbete. Även om det inte finns några superenkla genvägar underlättar det att följa dessa tips i stället för att gå runt och vänta på inspiration.

1. Ha en positiv och kreativ inställning

Det låter väl inte så svårt? Även om du kanske uppfattar dig själv som sur och fyrkantig går det att träna upp sin förmåga att se saker från den ljusa sidan, lösningar i stället för problem och så vidare. Och att göra det kan få tydliga effekter för ditt entreprenörskap. I en modell för framgångsrikt utvecklande av affärsmöjligheter pekar businessforskare på att personer som ser optimistiskt på de affärssituationer och problem som uppstår har större chans att hitta bra affärsmöjligheter. Anledningen är att dessa positiva och kreativa drag gör entreprenörer lite mer mottagliga att lägga märke till saker som kan leda till en bra affärsidé.

2. Utveckla ditt sociala nätverk

Kontakter är viktigt i business. Entreprenörer med utvecklade sociala nätverk har större chans hitta bra affärsmöjligheter. Det beror på ett antal anledningar. Med dina kontakter kan du till exempel utbyta information och idéer. Det är också viktigt att ha goda partnerskap när du ska gå från idé till handling och genomföra dina projekt.

3. Leta efter gömda mönster

För att hitta affärsmöjligheter som ingen före dig hittat måste du leta på oväntade ställen. Närmare bestämt behöver du bege dig ut på jakt efter gömda kopplingar mellan olika saker – kopplingar som kan innebära att det går att utveckla en affärsidé kring dem. Vad menar vi egentligen med det här? Låt oss ge ett exempel: tänk dig att du får höra om en ny teknisk uppfinning som är tillverkad för en specifik bransch. När du först hör om uppfinningen känns det uppenbart att den passar perfekt för den tänkta branschen, men efter ett tag minns du plötsligt ett problem som du sett i en annan bransch som den här uppfinningen skulle kunna lösa. Vips har du hittat en outforskad affärsmöjlighet! Det är precis den här tankeprocessen som forskare upptäckt att framgångsrika entreprenörer använder sig av när de letar affärsidéer. Att träna dig själv på att hitta gömda mönster och kopplingar är därför A och O.

4. Kunskap. Kunskap. Kunskap!

Men hur blir du bättre på punkten ovan? Lösningen stavas: KUNSKAP. Forskningen pekar på att tidigare kunskap är den främsta verktygslådan som entreprenörer använder sig av i sin tankeprocess. Så vad ska du lära dig? Även om ingen kunskap är tung att bära finns det en del områden som är mer värda att rikta in sig på än andra. Du bör till exempel utveckla din kunskap om branschen som du vill verka inom, och om den marknad du vill etablera dig på. Det är inte heller fel med skills inom kundhantering och hur du kan uppfylla kundens behov. En intressant kunskap att utveckla är så kallad teknologisk kunskap. Som i exemplet vi gav för tips 3, kan det uppstå situationer när du måste fundera på hur teknik bäst kan användas för att lösa problem och uppfylla marknadens behov. Ju mer kunskap du har om tekniska lösningar, desto större chans att du hittar fler nya och bra användningsområden för dem.  

5. Använd en idéprocess med olika steg

Som vi nämnde tidigare är en affärsidé inte något som bara dyker upp som ett brev på posten. Du måste jobba fram den, och för att underlätta jobbet kan det vara bra att använda en slags idéprocess. I businessforskningen finns en användbar 5-stegsmodell. De olika stegen är:

1. Förberedelse, där du samlar in kunskap.
2. Inkubation, där du bearbetar kunskapen och låter den gro för att växa till en idé.
3. Insikt, de två tidigare stegen leder till en idé som du nu kan börja bearbeta.
4. Utvärdering, i det här steget funderar du på och bestämmer om din idé är värd att fortsätta med. Här brukar också entreprenörer göra olika typer av marknadsanalyser och förhandstester för att se om idén verkar fungera.
5. Utveckling. I det sista steget jobbar du med att göra din idé till verklighet. Här kommer du stöta på en hel del praktiska frågor som måste lösas för att idén ska bli så bra som möjligt. Entreprenörer går också fram och tillbaka mellan stegen eftersom den första idén ofta måste bearbetas flera varv innan den blir riktigt bra.

6. Utvärdera dina projekt

Låt oss säga att du samlat kunskap, varit kreativ, genomfört stegen och lyckats etablera din idé genom ett projekt. Snyggt! Men vad händer nu? För att utvecklas som entreprenör bör du efter dina projekt fundera över vad som fungerat bra och mindre bra. Det här arbetet kan ofta leda till att du antingen gör en förbättring på din idé eller hittar en ny väg att ta.  

7. Träna på idéprocessen genom case

Att hitta affärsmöjligheter och utveckla idéer kan kännas svårt. Att ha massa bollar i luften och olika saker att tänka på hela tiden kanske helt enkelt upplevs som för mycket. Det är naturligt att känna så – entreprenörskap är faktiskt inte alltid en dans på rosor. Men tro oss: det blir ganska snabbt enklare. Ju mer du övar, desto bättre blir du – det visar även forskningen; varje gång entreprenörer går igenom processen och utvecklar affärsmöjligheter får de nya erfarenheter som gör dem mer kreativa. Därför är det väldigt smart att öva.

Och till sist…

Om du tycker att dessa tips verkar vettiga men inte riktigt vet var du ska börja, varför krångla till det? På Thoren Business School får du under dina tre år träna på hela entreprenörsprocessen. Du utvecklar kunskap, och inte bara kunskap från gamla böcker – äkta kunskap om business. Genom skolans starka fokus på case och samarbeten med näringslivet tränar du på idéutveckling samtidigt som du breddar ditt sociala nätverk. Via olika projekt och arbetsplatsförlagt lärande (APL) knyter du viktiga affärskontakter hos riktiga företag. Kort och gott: Thoren Business School är för dig som vill bli en av framtidens affärsledare.