Prisregn och resor – Affärsgymnasiet Gävle summerar fjolåret

När det nya läsåret nu närmar sig, reflekterar personalen på Affärsgymnasiet Gävle över det gångna året och blickar mot det nya.

Under läsåret 2023/2024 har eleverna varierat traditionell klassrumsundervisning med verkliga projekt och samarbeten för att få en så heltäckande kompetens som möjligt.

Storslam på UF-mässa

En höjdpunkt under året var den regionala UF-mässan som gick av stapeln i mars. Efter många arbetstimmar med planering och slit stod vi där på mässan och bevittnade våra elever kamma hem hela tio priser till Affärsgymnasiet Gävle.

UF-succén var dock inte slut där. Utöver den regionala triumfen blev Bismart UF:s webbshop utsedd till hela Sveriges näst bästa, medan Två vänner UF tog sig hela vägen till SM, där de tävlade mot hela Sveriges bästa UF-företag. Dessa framgångar är några av många bevis på våra elevers hårda arbete och engagemang.

Case stärkte entreprenörsfärdigheter

Under fjolåret arbetade vi med olika entreprenöriella case för att stärka våra elevers företagarfärdigheter och cementera Affärsgymnasiet som Sveriges bästa UF-skola.

Ett annat uppskattat case var Mikrokreditlån, där elever i årskurs ett gruppvis lånade ut pengar via plattformen Kiva till projekt i utvecklingsländer.

Casen var väldigt lyckade och bidrog till skolans och UF-företagens framgångsrika år.

Projekt ledde skolan ut i världen

Under året deltog vi även i flera Erasmusprojekt som tog oss till Portugal, Finland och Litauen. Några elever i årskurs 3 fick även möjlighet att göra två veckors utlands-APL i Spanien. Alla dessa resor var lärorika, inspirerande och gav eleverna ovärderliga erfarenheter av nya kulturer och arbetsmiljöer.

Med hoppfullhet in i hösten

När det nya läsåret nu drar igång ser vi fram emot att välkomna befintliga elever och introducera våra nya ettor till TBS-andan och våra värdeord: mod, kraft och passion med hjärta.

/Personalen på Affärsgymnasiet Gävle

Att Henrik Arnersten på Thoren Business School blev lärare – det kan han tacka slumpen för. I dag tycker han att det är fantastiskt att få vara med och utveckla ungdomar.