Läraren berättar

Läraren berättar: Från doktorandvisioner till passionerad lärare

Under sin universitetstid studerade Johan Karlsson fysik och matte på magisternivå och tanken var att doktorera inom ämnet. Men något kändes inte helt rätt. Johan sökte istället ett jobb som fysik- och mattelärare och upptäckte att han stortrivdes. I dag arbetar han som legitimerad lärare på Thoren Business School.

Vad är det bästa med att vara lärare?

– Jag har ett brinnande intresse för mina ämnen, och ett brinnande intresse för att undervisa. Detta i kombination med att du hela tiden uppmuntras att tänka nytt. Dessutom har vi en fantastisk stämning mellan oss kollegor som smittar av sig på hela skolan.

Vad gör du för att motivera eleverna?

– Jag undervisar i ämnen många upplever som komplexa. Men det svåra med matematik och fysik är att inse hur enkelt och logiskt det egentligen är. Lektioner ska vara roliga och lärorika och vi måste kunna skoja lite tillsammans. Glädje och inspiration leder till mer engagemang.

Julia har hittat rätt. På bara ett år på Affärsgymnasiet har hon utvecklats mer än hon gjorde under hela sin högstadietid – mycket tack vare skolans passionerade lärare. – Lärarna är fantastiska och har hjälpt mig nå mina målbetyg, säger hon.
Jesper Råtts