Denna nyhet publicerades då Affärsgymnasiets namn var Thoren Business School.
De senaste åren har det kommit mer forskning kring mens samt dess påverkan på kvinnors mående och prestation. Trots detta finns det fortfarande ett visst tabu kring ämnet och unga tjejer upplever vanligen svårigheter med att våga ta steget att prata om mens. Detta fick fyra elever på Thoren Business School Stockholm att fundera på hur de kan stötta unga tjejer och vårdnadshavare i processen.
– När vi bollade idéer letade vi efter ett samhällsproblem som vi skulle kunna lösa. Då kom ämnet mens upp. Vi ville ta fram en produkt som underlättar mensen för unga tjejer och deras vårdnadshavare, säger eleverna.
Resultatet blev UF-företaget YourFlow. Affärsidén bygger på en kalenderbok innehållande fakta om mens och menscykeln. Utöver själva kalendern hittar användaren listor samt grafiska illustrationer och frågor som ska bidra till reflektion kring mående och självkännedom.
– Du kan enkelt kunna hålla koll på din mens och känna daglig motivation med hjälp av motiverande citat, moodtrackers och utrymme att reflektera över dina känslor.
Boken riktar sig främst till unga tjejer som precis har fått, eller inväntar sin första mens. Men även vårdnadshavare kan dra nytta av boken för att utveckla sina kunskaper och stötta sina barn.
– Det är mycket som händer i kroppen och det är viktigt att förstå sig själv och sin kropp för att må bra. Kalendern är så mycket mer än bara en kalender, den blir en mentor som kan bidra till bättre självkänsla.
Boken innehåller:
* En kalender
* Motiverande citat
* Information om mens
* Moodtracker
* Reflekterande frågor