Elever berättar

Efter ett år på Affärsgymnasiet: “Lärt mig mer än på hela högstadiet”

Julia har hittat rätt. På bara ett år på Affärsgymnasiet har hon utvecklats mer än hon gjorde under hela sin högstadietid – mycket tack vare skolans passionerade lärare. – Lärarna är fantastiska och har hjälpt mig nå mina målbetyg, säger hon.

I somras avslutade Julia Dus sitt första år på samhällsvetenskapsprogrammet på Affärsgymnasiet Helsingborg, och man kan minst sagt säga att hon känner sig nöjd.

– Det har varit en enorm skillnad jämfört med grundskolan. Här får vi mycket mer eget ansvar, vilket jag tycker är väldigt skönt, säger Julia.

En av de största förändringarna Julia upplevt är att hon börjat tycka om – och utvecklats i – ämnen som hon tidigare tyckte var tråkiga.

– De ämnen som var värst i grundskolan är i dag mina favoritämnen. Våra lärare är väldigt insatta i sina ämnen och de lägger ner mycket tid på att göra lektionerna intressanta och roliga. Man ser verkligen på dem hur mycket de älskar sina ämnen och sitt jobb, berättar Julia.

Uppskattar variationen i lärandet

Julia gillar de omväxlande lektionerna och examinationsformerna, vilket gör lärandet lättare och intressantare.

– Vi har väldigt varierande lektioner, och det är inte bara skriftliga prov utan även olika presentationer och grupparbeten. Lärarna är väldigt påhittiga med uppgifterna, säger hon.

Trots att hon bara gått första året på gymnasiet, ser Julia fram emot framtiden med hoppfullhet.

– Om skolan fortsätter som den har gjort detta år, känner jag mig mer än förberedd för framtiden. Jag har redan nu lärt mig mer än under hela högstadiet och jag känner mig trygg med att jag kommer vara väl förberedd när det är dags att ta steget ut i arbetslivet eller vidare studier, säger hon.

När det nya läsåret nu närmar sig, reflekterar personalen på Affärsgymnasiet Gävle över det gångna året och blickar mot det nya.
Jesper Råtts