Bäst i Skolsverige på ungt företagande: Porträtt av en prisad ekonomilärare

Det finns ingen kurs på gymnasiet där eleverna lär sig så mycket inför vuxenlivet, om sig själva och om hur det är att arbeta i team över en längre tid. Det säger Göte Brunasso om UF-kursen. Det här är ett porträtt av den energiske ekonomiläraren som brinner för entreprenörskap.

Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap.

Thoren Business School har en lång nationell och internationell meritlista när det kommer till ungt entreprenörskap. Med över 200 UF-relaterade utmärkelser, SM- och EM-guld samt pris som en av Europas främsta entreprenöriella skolor sticker de verkligen ut.

Under årets SM-final hade skolan hela 9 stycken nominerade företag och tog 5 medaljer i alla valörer.

På plats för att stötta eleverna var ekonomiläraren Göte Brunasso, från Thoren Business School Örebro.

Läraren är minst sagt ingen duvunge i UF-sammanhang. Under åren har han bland annat utnämnts till Örebro läns bästa “UF-lärare”.

Vi fick chansen att prata med honom om tävlingarna, vikten av UF och varför han brinner så hårt för att lära ut entreprenörskap.

“Att komma till jobbet är bara förenat med glädje”

Brunasso har en bakgrund som mångkampare på elitnivå (som bäst rankad topp 3 i Sverige). Han har alltid gillat att vara aktiv och insåg tidigt att han inte skulle stå ut med ett enformigt arbete.

Lärare kändes som rätt väg. Han började som idrottslärare och utbildade sig sedan vidare för att lägga till ekonomiämnet.

Han har varit ekonomilärare i 13 år, anställd hos Thoren Business School sedan 2014. Han kunde inte vara på en bättre plats.

– Eleverna är fantastiska, kollegorna ställer alltid upp och ledningen jobbar för vårt bästa. Att varje dag komma till jobbet och gå in i klassrummet är bara förenat med glädje, säger han.

Under åren har han fått en ganska tydlig bild över vilka elever Affärsgymnasiet passar för. Den riktar sig till elever som önskar att skolan kan vara en plats de faktiskt vill gå till.

Det finns två sidor av myntet. De ska trivas och må bra, men även kunna prestera.

– Vi ställer ganska högra krav, men värmen finns också där. Det är lika viktigt att det känns bra i magen att komma hit, säger han och fortsätter:

– Vi erbjuder väldigt hög nivå på undervisningen och är det självklara valet för den som vill bli entreprenör.

Fokuset på entreprenörskap är det som ger Brunasso ett extra klipp i steget. Får honom att lägga ner ännu mer själ och hjärta för eleverna.

När vi kommer in på ämnet tänds något i blicken, leendet breddas.

– Det finns ingen kurs på gymnasiet där eleverna lär sig så mycket inför vuxenlivet, om sig själva och om hur det är att arbeta i team över en längre tid, säger han.

Större personer och bättre medborgare

Eftersom skolan låter entreprenörskapet löpa som en röd tråd från första till sista året – då allt mynnar ut i riktiga mässor och tävlingar – har Göte och kollegorna ynnesten att följa elevernas utveckling under hela resan.

Även om SM-finalen bara är en liten del i processen blir tacksamheten extra stor då han står på mässgolvet och blickar ut över montrarna.

– Det är ett så tydligt kvitto. Under året har det sållats fram cirka 800 elever av ungefär 40 000. Nivån är otroligt hög. Att så många av våra elever tagit sig hit är fantastiskt, säger han.

Det är inte prestationerna, priserna och pallplatserna som Göte pratar om. Givetvis är allt det väldigt imponerande, men det verkligt fantastiska är den personliga utveckling eleverna går igenom.

Många elever lär sig mycket rent kunskapsmässigt, vilket är jätteroligt. Det öppnar upp dörrar och gör att de kan nå sina mål. Men utöver det sker en annan resa under åren. De kommer till skolan något osäkra, och omedvetna om omvärlden. Under sista året förstår de i stället vad det handlar om.

Från att knappt våga prata med klasskompisarna till att ringa kalla telefonsamtal till helt okända personer, sälja sin produkt till någon de aldrig träffat eller presentera sin företagsidé inför stora publiksamlingar.

– Den personliga resan är det häftigaste. Att de förutom nya kunskaper lämnar oss som större personer och bättre medborgare.

För att på bästa sätt hjälpa eleverna i och utanför klassrummet anammar Göte två filosofier:

1. “Alla är olika”.
  2. “Glädje smittar av sig.”

Han accepterar att vi alla är olika och därför lär oss på olika sätt. Han låter därför eleverna läsa, lyssna, titta och diskutera så att de får tar in kunskapen från flera håll.

Eftersom han själv tycker att innehållet är roligt har han inte svårt att bidra med positiv energi.

– Jag försöker komma in med ett leende. Jag tror det smittar av sig och visar eleverna att ämnena faktiskt är roliga.

En av Thoren Business Schools metoder för att rusta eleverna inför näringslivet går ut på att ställa dem inför rejäla utmaningar. Här går vi närmare in på draknästet – ett av skolans mest givande eldprov.
Redaktionen