Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap.
Det korta svaret på skolans framgångar är: långsiktigt, välplanerat och hårt arbete kombinerat med engagerade personal- och elevgrupper. Men för att teckna en mer fulländad bild går vi specifikt in på fyra saker som gör att skolan utmärker sig:
1. Entreprenörskap i väggarna
På Affärsgymnasiet löper företagande, handel och ekonomi som en röd tråd genom hela skolan. Exempel och uppgifter relaterade till entreprenörskap vävs sömlöst in i den studieförberedande undervisningen. Även om basen ligger i teoretisk kunskap, jobbar lärarna med konkreta scenarion och uppgifter som gör lärandet mer verkligt, höjer motivationen och tydligare befäster elevernas kunskaper.
2. Nätverkande med näringslivet
Genom samarbeten, projekt, uppgifter och föreläsningar med aktörer från näringslivet får eleverna en verklig inblick i företagsvärlden. Denna tydligare kontaktyta med samhället utanför klassrummet ger en mer konkret förståelse för företagandets förutsättningar. Förutom att undervisningen på så sätt blir mer greppbar, får eleverna en extra drivkraft i arbetet mot målen.
3. Ämnesintegrerad UF
För att minska gapet mellan de traditionella skolkunskaperna och de kunskaper som krävs för företagande, använder skolan UF som utgångspunkt i många kurser. Det ger UF en central roll och förbereder eleverna inför deras tydligaste UF-år i årskurs 3, då de ska ta undervisningen till nästa nivå och driva eget företag.
4. Bredd i lärartruppen
Flera av skolans lärare har utnämnts till bästa UF-lärare i sitt län. De har ett stort engagemang, bred kompetens och värdefull erfarenhet av näringslivet. Lärarnas olika kompetenser utnyttjas till fullo genom att de jobbar tillsammans över klassgränserna. Eleverna får på så sätt hjälp av den lärare som har störst specialistkompetens i det specifika ämnet.
Dessa fyra faktorer har enligt skolan varit avgörande; en stor anledning till att de tagit sig så pass långt som de gjort. Verksamhetschef Catarina Altblom sammanfattar det så här:
– Inte nog med att vi värdesätter entreprenörskap och de fantastiska kunskaper och erfarenheter som det ger eleverna, vi vet även hur vi vill arbeta med det, och det bör inte underskattas. Vi har jobbat hårt för att utveckla dessa metoder som länkar ihop entreprenörskap med den övriga undervisningen.