Populära Tonårspodden har 150 000 anledningar att känna sig framgångsrika

 

Amanda Granlund är vd för succén Tonårspodden UF som har 150 000 lyssnare varje månad och som har varit nummer fyra på topplistan. De tog sig också till SM i Ung Företagsamhet och fick presentera sitt företag för UF-styrelsen, där prins Daniel sitter.  UF-företaget hade flera viktiga rådgivare, däribland stjärnskottet Fredrik Johansson som jobbar för Spotify i New York.

När Amanda, Ebba Feldt och Albin Ericsson Vogler gick i andra ring hade skolan bjudit in Fredrik Johansson, supertalangen och analytikern på Spotify i New York, för att föreläsa om Ung Företagsamhet. Trion hade inte ens börjat fundera på vad de skulle ha för UF-företag men efter föreläsningen var de säkra på en sak: Fredrik Johansson skulle bli deras rådgivare i UF.

– Ja, vi älskade hans driv och hur han tänkte kring företagande. Så efter föreläsningen gick vi fram och sa att han skulle vara vår rådgivare, berättar Amanda.

Fredrik Johansson tackade ja och det har blivit många Skype-möten med honom efter att de kom på att de skulle göra en podd. Thoren Business School tipsade också tjejerna om två andra potentiella rådgivare som driver en egen podd som heter Vi borde prata mer om.

– Skolan har verkligen hjälpt oss när vi har behövt det. Att vi fick komma i kontakt med rådgivarna har varit en stor tillgång för oss. Ett tips är att vara på dina rådgivare om möten för att få ut så mycket som möjligt av dem.

Vad fick er att göra en podd?
– Majoriteten av UF-företagen köper in och säljer en produkt eller tjänst. Men vi är så himla utåtriktade och ville kunna uttrycka oss och inte begränsa oss. Vi tycker om att träffa nya människor så för oss var nätverkandet det viktiga och inte pengarna, för om du har ett nätverk kommer pengarna att komma nästa automatiskt, förklarar Amanda och går in på vad podden handlar om:

– Vi gör en podd för tonåringar om hur man tar sig igenom tonåren. Det är en ärlig podd där vi pratar om hur det är att vara tonåring och vad vi har gått igenom. Vi hoppas att andra tonåringar kan känna att de inte är ensamma. Vi riktar oss även till vuxna för att visa hur dagens tonåringar kan tänka och känna.

150 000 lyssnare varje månad ifrån fem olika länder. Hur fick ni så många?

– Vi får ofta den frågan och jag tror det har att göra med våra personligheter. Att vi är ärliga, personliga och undanhåller inte något. Sedan har vi fått en hel del publicitet, både positiv och negativ, och det har dragit fler lyssnare. Men det mesta har skett automatiskt känns det som. Exempelvis hamnade vi topp 50 redan första dan vi släppte vårt första avsnitt.

Att UF-företaget blivit så uppmärksammat tror Amanda har att göra med att det är en annorlunda affärsidé. Trion har fått åka runt och föreläsa för andra gymnasieelever som ska starta UF-företag. De har fått medverka i P4 och blivit intervjuade av olika tidningar. Men i och med att UF-året tar slut avslutar de även podden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vilja göra olika saker som att studera vidare och så. Jag själv har planer på en bok. Men podden kommer att komma tillbaka i framtiden, men kanske i en annan form. Det blir nog Tonårspodden kapitel två.

 

KLICKA HÄR FÖR ATT LYSSNA PÅ TONÅRSPODDEN.

Namn: Albin Ericsson Vogler
Ålder: 19 år
Program: Business Program
Vilket ord skulle du beskriva TBS med? Utvecklande. Förutom viktig kunskap så har jag lärt mig mycket om mig själv och utvecklats som person.

Namn: Amanda Granlund
Ålder: 18 år
Program: Business Program
Vilket ord skulle du beskriva TBS med? Verklighetsnära. Skolan hjälper oss verkligen ut i näringslivet

Namn: Ebba Feldt
Ålder: 19 år
Program: Business Program
Vilket ord skulle du beskriva TBS med? Utmanande. Du lär dig att göra saker du inte hade vågat tidigare.