Populära mattelektioner på TBS Malmö

[ingress]En matematiklektion kan vara dötrist och tråkig.Men också alldeles underbar. Om du lägger ut lektionerna på video.[/ingress]

Matematik- och fysikläraren Robin Persson på Thoren Business School Malmö fick inte igång undervisningen i matematik som han ville och upplevde sig inte heller tillräcklig för att tillgodose alla elever i undervisningen. Lösningen blev att spela in en del av undervisningen på sin egen Youtube-kanal och plötsligt exploderade intresset. Genom att också spela in föreläsningarna i förväg har han kunnat minimera lektionstiden genom att ge eleverna en möjlighet att direkt dyka ner i matteböckerna.

Det har skapat en helt annat tillgänglighet för eleverna och blivit enormt uppskattat. Nu får alla möjlighet till hjälp. Även om jag är i klassrummet fysiskt och hjälper vissa kan andra sitta och titta på video med olika övningsfilmer som jag byggt upp steg-för steg, berättar TBS-läraren.

Efterfrågan efter mer och svårare uppgifter växer för varje lektion.

– Förväntningarna är stora bland mina elever och jag pressas att producera mera filmer, skrattar han och tillägger;

– Det svårt är inte att filma, det är att planera och hitta bättre och svårare uppgifter.

Han började sin lärartjänst förra hösten och har redan märkt stor skillnad på eleverna där resultaten i matematik blivit bättre.

– De flesta har gått framåt tack vare den här undervisningen och höjt sina betyg och det mest glädjande är att eleverna är så nöjda.

Evelin Lecard Juric, en av Robin Perssons elever, gillar undervisningsmetoden skarpt.

– Jag uppskattar det väldigt mycket, genom videogenomgångarna får jag en bättre förståelse och kan i lugn och ro titta på videon. Det är inte alltid att du hinner uppfatta allting om det är stökigt i klassrumet, men genom den här undervisningen känns det som du får en privatlektion varje gång, konstaterar Lecard-Juric.

Varför videogenomgångar enligt Robin Persson?

• Underlättar för eleverna (för såväl starka som svaga elever)
• Alla elever hinner få hjälp
• Det underlättar för mig – slipper hjälpa elever med samma sak flera gånger
• Det frigör tid så man kan hinna med sin kurs
• Eleverna gillar det
• Eleverna ser att jag anstränger mig, därför kommer dom också anstränga sig mer.

Klicka här om du vill komma till alla genomgångar som Robin har gjort.

 

Matematik med mp13e

Matematik- och fysikläraren Robin Persson med sina elever på Thoren Business School Malmö