Månadens UF-företag april – Earth Events UF

Untitled-1

[ingress]Det är ingen nyhet att vi måste börja ta hand om vår miljö lite bättre än vad vi gör idag. Tyvärr gör inte alla det och därför måste miljön uppmärksammas ännu mer.[/ingress]

Earth Events UF-s affärsidé går ut på att skapa unika och minnesvärda miljöevenemang i syfte att uppmärksamma miljöns betydelse för kommande generationer. Deras mål är att kunna skänka en del av deras eventuella vinst till WWF för att ytterligare understryka att miljöarbetet är viktigt.

Detta UF-företag drivs av 3 flitiga elever som alla går sista året på Thoren Business School. I och med att de går olika program var det enkelt för dem att välja vilka roller de ska ha i UF-företaget. VD för UF-företaget heter Daniel Andersson och går Naturprogrammet med inriktning på ledarskap. Med en bestämdhet och en stor nypa rättvisa leder han UF-företaget i rätt riktning. Malin Henriksson är ansvarig för ekonomi och marknadsföring då hon går Ekonomiprogrammet med inriktning marknadsföring. Malin gillar att ta kontakt och knyta band med nya människor och detta har hjälpt dem under UF-året. Den tredje personen heter Mikael Hållander och är ansvarig för administration och design. Han går Handels- och administrationsprogrammet, vilket gör att han har en bra blandning mellan praktiska och teoretiska kunskaper som behövs i ett UF-företag.

När man skapar olika event är det en sak som alltid behövs, besökare som kommer och deltar. För att kunna nå fram till eventens potentiella besökare har Earth Events marknadsfört sig på olika sätt och detta har lett dem till att de kunnat nå ut många olika målgrupper. Bland annat har de exempelvis använt sig av LED-tavlan på värmekraftverket i Linköping, delat ut flyers, på UF-mässan samt finns de i olika butiker i Linköping. De har också intervjuats av Östergötland P4 och Corren, Linköpingsposten, Linköpingstidning och Extra Östergötland.

Alla UF-företag ska ha en rådgivare som ett bollplank dem under UF-året. Earth Events rådgivare är Cristina De Amaral som driver företaget Advertisning Space AB. Anledningen till att de valde just henne var för att hon har stor erfarenhet av företagande, stort kontaktnät och är extremt medveten om miljön.

Att driva ett UF-företag kan vara svårt och det blir aldrig exakt som du har tänkt dig. Du kommer att få göra saker som du aldrig har gjort förut och ibland måste du kliva ut ur din trygghetszon. Daniel, Malin och Mikael, har lärt sig otroligt mycket. De har bland annat blivit mycket bättre på att tala inför en grupp, något som inte var naturligt för de tre unga företagarna innan. De har även lärt sig hur viktigt en bra gruppdynamik är för att varje enskild individ ska kunna få ut det mesta av sin förmåga. Men det absolut svåraste med detta UF år har enligt trion varit att komma till insikt när någon behöver lämna gruppen.

[quote style=”style1″ align=”none”]

 

Vi vill få människor att inse att de små förändringar de kan göra för miljön, tillsammans kommer bidra till en bättre värld.

[/quote]