För fjärde året i rad blev en Thoren Business School-elev Årets säljare

Det är lätt att sälja för Thoren Business School-eleverna i Stockholm: ännu en gång har nu en av dem vunnit Årets säljare under den regionala UF-mässan. I år tog Thoren Business School även hem andraplatsen. Men förstaplaceringen höll på att falla vinnaren ur händerna.

När mässan i Ung Företagsamhet gick av stapeln i Stockholm var Ada Ferngren och André Couriaut två av tusentals elever som ställde ut sina UF-företag. Där gick tre domare runt och lyssnade på försäljningspitcher för att hitta årets bästa säljare.

Efter att först ha gått vidare till topp 30, sedan topp 4, stod tillslut Ada som vinnare med sin produkt Vegetarisk Fastfood UF. Men det var nära att hon inte kunde vara med på mässan överhuvudtaget.

– Två veckor innan mässan låg jag på sjukhus för lunginflammation som sedan resulterade i blodförgiftning. Veckan innan mässan var jag hemma och var väldigt svag. Jag försökte jobba in i det sista med våder och smyckning av montern. Mina föräldrar ville inte att jag skulle vara med, men när de såg att jag vann blev de euforiska, berättar Ada.

Vilka tankar for genom huvudet när du fick veta att du vann Årets Säljare?
– Jag blev sjukt imponerad av mig själv och min prestation. Det gav mig världens boost!

Även andraplatsinnehavaren André var mycket glad över sin placering.

– Det kändes så himla kul! Man får bekräftelse för allt hårt slit och arbete man har lagt ned från start, säger han.

André hade en plan i förväg för att på bästa sätt kunna sälja in sitt UF-företag, Pastakit UF.

– Jag gjorde en så kallad behovsanalys. Hur ska jag börja mitt sälj? Vilka öppningsfrågor ska jag använda? Jag fokuserade sedan på att försöka måla upp en bild i kundens huvud om hur de kunde använda min produkt samt varför den var bra för just dem, berättar han.

Vilka säljtips har ni till andra under Ung Företagsamhet?
André: Vet allt om din produkt. Kan du allt är du också förberedd på alla möjliga frågor som kan komma. Sälj alltid med ett leende!

Ada: Du kan sälja vad som helst till vem som helst; du måste bara hitta behovet hos personen du ska sälja till. Var inte fyrkantig och håll dig till ”manus” när du säljer. Kroppsspråket är också sjukt viktigt.

Stort grattis till Ada och André!