Festivaljakten

Untitled-1

[ingress]Redan andra dagen på gymnasiet så fick eleverna på TBS Malmös Business Program en utmaning kallad Festivaljakten.[/ingress]

På 2,5 h så formerade eleverna grupper och fick i uppgift att utifrån en påse smågodis komma på en affärsidé, namn, paketera sin produkt samt gå ut och sälja den på Malmöfestivalen. Efter försäljningen kom eleverna tillbaka till skolan och presenterade sin idé samt genomförande framför draknästet bestående av några av skolans lärare. En lärare säger: Totalt lyckades samtliga grupper i Bp15a och Bp15b under 2,5 timmars intensivt arbete samla ihop hela 1 592 kr som oavkortat skänktes till Barncancerfonden. Det är imponerande!

Kreativiteten flödade och godiset paketerades i såväl strutar som pappaskar vilka märktes med budskapet om att produkten stödde ett gott ändamål. Många elever redogjorde för att de framför allt vände sig till målgruppen barnfamiljer som de tänkte skulle beröras av budskapet och därmed köpa. En grupp rustade sig med aktuell statistik om hur många barn som årligen drabbas av cancer samt ett filmklipp som visades upp för den potentiella kunden.

Som man uttryckte det så sålde man inte bara godis utan även ett gott samvete!

Bästa grupp bestod av Anton Borbos, Saga Palmgren, Iméne Urrutisa, Axel Petré, Mathilda Lindvall och Pontus Widén (320 insamlade kronor). Bra jobbat! Och ett stort grattis till samtliga elever i Bp15a och Bp15b för ett inspirerat och väl genomfört projekt.