En inblick i framtiden hos Opel Sverige

[ingress]Under fyra veckor hösten 2011 praktiserade Clara Söderberg, elev på TBS Stockholm, på Opel Sveriges huvudkontor i Marievik.
– Praktiken var jättebra och det gav mig en känsla för vad jag kommer att vilja jobba med i framtiden.[/ingress]

Redan första dagen fick Clara börja en utbildning som företaget Vroom höll i. Vroom har en programvara som används av olika aktörer inom bilindustrin där man kan fastställa demografiska data och köpmognad hos bilkunder.
– Jag fick lära mig programmet och sedan analysera målgruppen för lanseringen av Opels senaste modell nya Zafira, men också göra adHoc analyser om Opels och konkurrenters kunder. Av datan fick jag göra power point-presentationer som min handledare Henrik kunde använda när han höll presentationer vid säljutbildningen av nya Zafira, berättar hon.

Clara fick även jobba för Opels kommunikationsavdelning.
– Jag fick hjälpa till med att utveckla deras Facebook-sida. Opel jobbar aktivt med sociala medier och framförallt deras Facebook var något jag kunde hjälpa till att förbättra ur ett ungdomligt perspektiv. Jag fick analysera vad Opel hade gjort och vad som kunde utvecklas, men också ta del av goda idéer från konkurrenternas sidor som sedan Opel kunde använda sig av. Analysen fick jag presentera för kommunikationschefen som sedan tog det till beaktande för fortsatta utvecklingssamtal med Opels leverantör av Facebook-sidan.
Opel Sverige har ett samarbete med popartisten Eric Saade och under Claras tid på Opel organiserades och planerades event med honom.
– Då hade Opel på Facebook olika promotiontävlingar och jag fick bestämma priser som kunde passa målgrupperna. Jag fick också delta i utformningen av marknadsföringsmaterialet till olika aktiviteter som vi hade då. Jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba på en kommunikationsavdelning i framtiden.

[quote style=”style1″ align=”none”]Praktiken var jättebra och det gav mig en känsla för vad jag kommer att vilja jobba med i framtiden.[/quote]

Claras handledare under praktiken var Henrik Swartling som är regionchef för nybilsförsäljning. Hon fick följa med honom och arbeta på en invigning av en ny bilhall i Katrineholm.
– Där fick jag agera säljare och hjälpa till med provkörningar. Det var en jättekul upplevelse eftersom försäljning i kombination med event är något som starkt intresserar mig.

Clara är väldigt nöjd med sin praktiktid.
– Det var väldigt bra! Henrik och hans kollegor hade nytta av mig samtidigt som jag lärde mig mycket av dem. Det var roligt att känna sig behövd och att det är viktigt att man känner att man gör ett bra jobb! Jag fick många nyttiga erfarenheter och knöt nya kontakter.

När Clara började praktiken fanns redan en plan för vad hon skulle göra de olika veckorna och det var väl genomtänkt, berättar Claras handledare Henrik Swartling.
– Jag har själv varit praktikant och jag vet vad som krävs för att man ska flyta in i en organisation. Man måste hela tiden ha något att göra som är både roligt och utvecklande, det är viktigt med den balansen, säger han.
Henrik är väldigt nöjd med Claras insats hos Opel Sverige.
– Clara är ambitiös, intelligent och väldigt motiverad. Hon är en tjej som snabbt kan sätta sig in i problematiken och arbeta självständigt med en hög mognadsgrad. Det är såklart tufft att snabbt absorbera all ny kunskap, jargong och terminologi inom en mansdominerad bilindustri, sådant kommer ofta när man har varit med ett tag. Det är viktigt med rätt inställning och det hade hon verkligen; hon fixade allt!