Eleverna på Thoren Business School Umeå reser digitalt

Eftersom alla resor är inställda tränar eleverna på Thoren Business School att arbeta som en digital resebyrå. Ett perfekt tillfälle att utveckla sina säljargument och tänka målgruppsanpassat.

Saga Lindqvist går årskurs 2 på Handelsprogrammet och drömmer om en resa till Paris. Just nu arbetar hon med att ta fram en resplan med slipande säljargument till en anpassad målgrupp. Hon tycker att det går bra att hitta information på nätet.

I dessa Coronatider anpassar Thoren Business School Umeå utbildningen till att fokusera på näthandel. Till exempel har eleverna fått göra olika webshopar och hemsidor.

Men även andra delar av utbildningen påverkas. Egentligen skulle eleverna i årskurs 2 åkt på en affärsresa till Berlin, men covid-19 satte stopp för planerna. Istället får de nu resa digitalt och träna på att agera resebyrå åt en anpassad målgrupp.

Uppgiften går ut på att sammanställa en reseguide till en fiktiv kund. De får träna på att vässa sina säljargument till en specifik målgrupp. Uppgiften berör även marknadsföring på internet, betalningssystem, miljöaspekter, transporter och logistik.

– Det är härligt att se hur uppfinningsrika de är och hur de använder sina olika språkkunskaper till att hitta information på många fler språk än svenska, säger lärare Hanna Grahn, som tagit fram uppgiften.

– Internet ger verkligen fantastiska möjligheter till att lära känna platser både nära och långt bort utan att lämna sitt eget skrivbord. Även om vi förstås hoppas och tror på att vi någon gång i framtiden kommer få vandra på europeiska gator och broar tillsammans och känna de dofter som inte kan förmedlas via en dataskärm.

Om Affärsgymnasiet
Affärsgymnasiet utbildar framtidens stjärnor inom business. Här utvecklar eleverna sina kompetenser inom handel, ekonomi, kommunikation och ledarskap. Just nu är det omvalsperiod för gymnasievalen. Välj Affärsgymnasiet här.