Draknästet på TBS Örebro

draknastet1

[ingress]Eleverna i åk 2 som läser Business Program (ekonomiprogrammet) på TBS Örebro hade i onsdags examination på ett tvåveckorsprojekt inom Företagsekonomi 2 och Matematik 2b inför en panel av drakar, likt Draknästet. Drakarna bestod av Raja Thorén ThorenGruppen, Philip Lindqvist Delumo AB, Sanna Runheim ThorenGruppen, Fredrik Berg TBS Örebro och Andreas Liljeson TBS Örebro.[/ingress]

I kursen Företagsekonomi 2 finns det ett centralt innehåll som handlar om affärsidéns utformning och affärsplanens uppbyggnad och i Matematik 2b handlar det om budgetering. – Dessa två innehåll tänkte vi att vi kunde kombinera i ett projekt som vi kallar Draknästet säger Fredrik Berg, matematiklärare på TBS Örebro. – För att skapa en mer verkliga förutsättningar så skickade jag iväg ett mail till Raja om han kunde tänka sig att delta som drake och om han kunde tänka sig att bidra med en summa pengar som eleverna kunde tävla om, säger Andreas Liljeson.

Tanken med projektet var att eleverna skulle få 2,5 vecka på sig att komma på en affärsidé, fylla i en affärsplan i programmet Visma Affärsplan samt presentera sin idé inför draknästet för att kunna säkerställa ett startkapital till deras kommande UF-företag i årskurs 3.

För ändamålet lämpliga lokaler hyrdes på kontorshotellet eHive i Örebro för själva presentationen av elevernas affärsidéer. Varje grupp hade 5 minuter på sig att presentera sin idé för drakarna och sedan fanns det tid för frågor från Drakarna.

draknastetEleverna presenterade kreativa lösningar på vardagsproblem på ett otroligt proffsigt sätt. Allt ifrån Parkeringsappar, träningslösningar för företag till bilvård och butik för klänningar från Nelly passerade drakarna under dagen. Sammanlagt 21 affärsidéer presenterades. Nivån var otroligt hög och företagen var väl förberedda på sina presentationer och på de frågor som drakarna ställde.

Drakarnas uppgift att sedan utse ett antal affärsidéer som var värda ett startkapital var inte lätt, men tillslut utsågs 5 st företag som erhöll 2000kr samt att 2 ytterligare företag fick ett specialpris på 1000kr var då de hade tilltalat drakarna Raja och Philip lite extra.

På frågan, i utvärdering till eleverna, vad de tog med sig från projektet svarade en del så här;

  • Hur man utformar en affärsplan, hur men presenterar och agerar på riktigt, våga stå inför publik och prata
  • Att vara seriös och presentera något riktigt som inte bara är ett skolprojekt.
  • delvis att man övervann sina rädslor. självklart var man nervös när man gick in men man gjorde det ändå och det gick bra.

Vinnarna blev:

P-Appen, Tvätträtt Bilvård, Returen, Photofit, Buy one, give one

Rajas specialpris: PeeSafe

Philips specialpris: Ad:vert

 

Bra jobbat allihopa!