Case: TBSound

[ingress]Eleverna i årskurs 2 på Commerce program på TBS i Umeå fick i början av hösten en uppgift där de i grupp skulle komma på en affärsidé. De fick göra en affärsplan med budget, marknadsföringsplan, försäljningssätt med mera och ”pitcha” sin idé för en jury bestående av lärare och rektor, på samma sätt som det går till i tv-programmet Draknästet. [/ingress]

David Eriksson, Johan Rönnfjord och Johan Ahlehjelm startade upp TBSound där de ska sälja hörlurar. De fick en investering men har också själva satsat ett startkapital. De har importerat hörlurar från Kina som de ska sälja i första hand till vänner och bekanta. Än så länge har de bara marknadsfört sig på skolan, men de har större planer än så. Årets Big Brother-vinnare, Simon Danielsson, ska ställa upp på bild för reklamaffischer som de kan sätta upp på andra skolor i stan också. Just nu fungerar försäljningen så att den som vill köpa hörlurar får ringa till någon av killarna, men närmare jul är planen att de ska vara med på en julmarknad.

[quote name=”Johan Rönnfjord” style=”style1″ align=”none”]Vi tänkte sälja hörlurarna i inslagna paket, det är en perfekt julklapp![/quote]

Till jul avslutas kursen, och då hoppas de ha sålt alla hörlurar. Redan nu är de en bra bit på väg!