Case som gör skillnad – TBS Stockholm

 

I våras hade natureleverna i årskurs två och tre ett case tillsammans med Team Rynkeby. Det var läraren Joakim Persson som tog fram det spännande caset och det ingick i kursen Entreprenörskap. Joakim följde elevernas utveckling och coachade dem aktivt i allt från planerande till genomförande.

Team Rynkeby arbetar för att samla in pengar till barn som har cancer, något de gör genom att varje år cykla från Stockholm till Paris. Caset gick ut på att eleverna, som var indelade i två större grupper, skulle anordna en frukostföreläsning där vinsten från föreläsningen skulle gå oavkortat till Team Rynkeby och Barncancerfonden.

Arbetet inleddes med att fundera och diskutera idéer kring vilken typ av föreläsning som skulle äga rum, vilka föreläsare som var aktuella och till vilken målgrupp man skulle rikta sig. Därefter arbetades en projektplan för hur arbetet skulle gå till fram och fördelades sedan mellan gruppmedlemmarna.

Efter många timmars arbete och en del motgångar blev resultatet till slut väldigt lyckat. ”Grupp Delta” sålde sin föreläsning till Thorengruppen, vilket medförde att ettorna på skolan fick lyssna på en mycket intressant föreläsning av Ergin Özdemir, som berättade om mångfald och företagande.

Samuel Arnald, projektledare för ”Grupp Delta”, berättar om sina erfarenheter från caset.

Hur kom ni på idéerna till er föreläsning?

– Vi började med att diskutera väldigt öppet och hade två förslag med i bilden väldigt länge. Det landade i en föreläsning med Ergin Özdemir. Vi tyckte vi att vi hade kommit fram till en bra idé med att nischa vår föreläsning lite, så att den handlade om mångfald inom affärs- och företagsvärlden. Det trodde vi skulle passa eleverna på TBS bra eftersom skolan är business- och företagsinriktad.

Hur fungerade det att jobba i en så stor grupp (gruppen var 11 personer)?

– Det var lite nytt i början eftersom alla bara hade stött på mindre gruppsamarbeten sedan tidigare. Det fungerade i det stora hela väldigt bra. Det var väldigt roligt eftersom det kommer upp så många olika idéer och tankar. Det gäller att inse att man får kompromissa lite. Det går inte alltid att få som man själv vill i en så stor grupp.

Vad var mest lärorikt med caset?

– Jag tror att det jag tar med mig allra mest är självständigheten. Vi fick sköta allting själva och driva det helt på egen hand från start till mål, med bokning av föreläsare och lokal exempelvis. Det var mycket som skulle klaffa för att föreläsningen verkligen skulle bli av. Jag tar också med mig känslan av att lyckas; det var fantastiskt att sitta och lyssna på föreläsningen tillsammans med ettorna och känna att det är man själv som har skapat den.

Vad har du för tips till de som ska göra liknande grupparbeten och case?

– Jag tycker nästan det viktigaste är att inte låta sig knäckas av motgångar, för motgångar kommer att komma. Det låter kanske lite klyschigt men det gäller att knyta näven i fickan och kämpa och ringa nästa jobbiga samtal osv. När man tagit sig förbi motgångarna blir man mycket starkare. Det är verkligen så.