Case: Skapa webbinnehåll för FACIT

[ingress]Alla elever i ettan på Thoren Business School Stockholm var med i ett case där de hjälpte ett nystartat företag med deras webbsida.[/ingress]

FACIT är ett företag som hjälper den som ska köpa ny bil att scanna av marknaden. På företagets hemsida ska man kunna kryssa i olika alternativ och önskemål man har inför ett bilköp.

– Hemsidan finns i en ”prov-variant” nu, men de behövde hjälp med att sammanfatta information om olika bilmodeller, berättar Sofie Kriström, lärare i svenska på TBS Stockholm som tillsammans med kollegan Karin Dahl höll i caset.

Eleverna fick uppdraget som genomfördes på bara en dag. Alla elever fick varsin bilmodell, alltifrån Porsche till Skoda, och fick leta fram information och skriva en sammanfattning om den. De fick också lära sig om SEO (Search Engine Optimization), alltså vilka ord och formuleringar man ska använda för att hamna högt upp i träfflistor när folk söker i sökmotorer. Texterna skulle dessutom formuleras på ett sätt som lockar bilköpare.

– Det var ett väldigt lärorikt case för eleverna. Att känna till sökoptimering är bra om de själva ska starta företag och ha en webbplats, säger Sofie.

Dagen då caset genomfördes inleddes med en introduktionsföreläsning av företagets VD Victor Dahlborg, sedan satte arbetet igång.

– De jobbade en halvdag med detta. Det var intensivt, men att jobba under tidspress stärkte känslan av att det var ”på riktigt”. Det var ett svårt case, men alla elever var jätteengagerade!