Case Kamelia Blommor

Eleverna i år 3 på Commerce program på TBS Sundsvall har aldrig varit så nöjda med ett case som det senaste. När en blomsteraffär i stan, Kamelia blommor, skulle flytta till en ny lokal fick eleverna hjälpa till med marknadsundersökningar och marknadsföring inför nyöppningen.

Anna Melander, elev i klassen, var med på möten med lärare och butiksägarna innan arbetet satte igång.
-Ägarna hade en del idéer och önskemål, men sen fick vi fria händer när vi skulle göra ett reklamblad till dem. Vi fick fota blommor, välja typsnitt och så. Några i klassen är jätteduktiga på Photoshop, så allt blev jättefint. Det har varit intressant och roligt att jobba med ett case som verkligen är till nytta, säger hon.

På reklambladet fanns information om den nya adressen och ett öppningserbjudande. De fick sedan dela ut dem över stan – bland annat på bilrutor.
-Vi är jättenöjda, eleverna har gjort jättefina arbeten! Vi har märkt att vi har fått mer kunder sedan dess, säger Josefin som är delägare i Kamelia blommor.

Josefins kollegas mamma hade målat en fin logotyp som satt som en tavla i butiken. Den fotade eleverna och gjorde om i Photoshop, så att butiken nu kan använda den i andra sammanhang, till exempel på sin Facebook-sida.

Succén med detta case ser nu ut att ge ringar på vattnet.
-Kamelia blommor arbetar också mot företag, så eleverna skulle kunna jobba mot sådana kunder också, säger Mats Broman, lärare på TBS Sundsvall.

-Till exempel skulle eleverna kunna gå runt till olika restauranger, butiker och företag och presentera blomsteraffären och lämna reklamblad och rabattlappar, berättar Josefin, som ser fram emot ett fortsatt samarbete med TBS-eleverna.