Camilla Brante prisad av ThorenGruppen

[ingress]Årets pedagog inom ThorenGruppen är Camilla Brante, lärare i ekonomiska ämnen och samhällskunskap på Thoren Business School Malmö.
– Det känns väldigt roligt, det är alltid roligt att få uppmärksamhet av den här typen![/ingress]

Camilla jobbar gärna med entreprenöriellt lärande och har varit med och skapat många ämnesövergripande projekt på skolan.
– Det är så jag vill jobba och inspirerar både elever och lärare att arbeta mer på det sättet. Det skapar en helhet för eleverna när alla dagar inte är uppdelade i korta pass med olika ämnen. När man jobbar med projekt är det mer som att arbeta på ett företag än i skolan, säger hon.

Ett exempel på ett framgångsrikt projekt som Camilla drev i fjol var det i socialt entreprenörskap. Eleverna fick då starta små projekt i form av aktiviteter som skulle genomföras och där pengarna skulle skänkas till välgörande ändamål. Bland annat arrangerades en rockkonsert, loppis och disco.
– Alla elever på skolan deltog i detta under sex veckor och jobbade inte bara under skoltid utan också ibland på kvällar och helger. Senast i veckan har några elever frågat mig när vi ska göra samma sak igen. Projekt ger dem en slags energi som det vardagliga skolarbetet inte gör.

För Camilla är balansen mellan traditionell undervisning och projekt viktig:
– Självklart ska man ha teoretisk undervisning också, men det ena utesluter inte det andra. Ämneskunskaper är fortfarande grunden i det hela. Man kan inte genomföra projekt utan att jobba mot kursmål, teori är viktigt innan, under tiden och efter projektet.

Innan jul hade Camilla ett kortare projekt som de kallade Pepparkaksjakten för elever som läser ekonomi. Då skulle eleverna skapa en affärsplan utifrån en burk pepparkakor och lite material för förpackning och dekoration och sedan sälja sin idé på stan.
– Det gjordes under en dag och fick verkligen igång elevernas kreativa förmåga! Projekt stärker också sammanhållningen både i gruppen och i klassen.

Också i fjol gick koncernens pedagogiska pris till en Malmö-lärare, då var det Johanna Svensson som fick motta utmärkelsen.