Bästa ekonomilärarna i Business Teacher Challenge

Andreas Liljeson, Göte Brunasso och Magnus Talbäck från Thoren Business School kan titulera sig som de bästa ekonomilärarna Åtminstone bland de 40 deltagare som deltog i Business Teacher Challenge. Lärartrion vann tävlingen om vem som är skickligast på driva företag.
– Det var inspirerande och utmanande. Nu ska vi försöka utmana våra elever på samma sätt till våren, berättar Andreas Liljeson.

Business Teacher Challenge handlade förenklat om en företagssimulering där det gällde att göra både strategiska val, men också gå på magkänsla, inom ett tillverkande företag.
– Vi spelade tre år (tre rundor) där målet är så stort eget kapital i slutet av spelet som möjligt. Vår strategi var att lägga stor vikt på att tillverka produktionsmaskiner tidigt för att kunna producera mycket på de sista rundorna. Vår strategi visade sig vara lyckosam då vi gick ifrån en placering i mitten av fältet efter två rundor till att hamna i topp efter den sista, berättar Liljeson som med sina lärarkollegor nu fick vinna tävlingen.

– Kul förstås, men tanken är framförallt, sett till vårt gymnasiekoncept, att implementera den här formen tillsammans med matematiklärarna för att sedan avsluta med att göra en liknande tävling för alla våra elever till våren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *