Elever från Thoren Business School deltog på SLUSH

Elever från Thoren Business School Stockholm blev i november inbjudna att delta på SLUSH i Helsingfors. En internationell startup-mässa för teknikföretag. Under resan genomförde eleverna också en workshop med elever från finska gymnasieskolor och passade på att promenera på Helsingfors gator. Ni kan ser mer från elevernas resa i den film de producerade. Ni kan också passa på att läsa en intervju våra elever gjorde med en Beatrice Askaner från Sverige som idag arbetar på ett företag i Nederländerna. I intervjun passar hon på att tipsa unga om hur man kan tänka för att få möjligheten att arbeta utomland och hur tjejer efterfrågas särskilt inom  teknikbranschen.

 

Intervju med Beatrice Askaner

Berätta lite om dig själv
– Jag heter Beatrice Askaner och jobbar med kommunikation och marknadsföring inom ett företag som heter Adyen.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Mina dagar ser väldigt olika ut. Men jag fokuserar alltid på PR, vilket är kommunikation inom företaget. Tillexempel planera mässor (som den här), fundera ut var i världens man vill synas, planera och skicka pressutskick, prata med PR-byråer och journalister, se över sociala medier och hemsidor etc. Jag fokuserar mest på uttågande kommunikation.

Just nu så står vi på Skandinaviens största mässa för företag, Slush, varför står ni här idag?
– Just för att det är skandinavens största tekniska konferens och att det är väldigt bra för oss skandinaviska företag att kunna visa oss här. På Slush rör sig många potentiella kunder och det är bra för oss förknippas i detta sammanhang.

Hur vet man vad efterfrågan är och hur man på bäst sätt ska marknadsföra sig?
– Det krävs mycket researcher, men även magkänsla. Man får helt enkelt testa sig fram. Ibland går det bra och ibland dåligt. Vi jobbar även med undersökningar vart publiken går genom att prata med människor, bland annat kunder, men även människor som man tillexempel träffar här på Slush. Mycket handlar om vart våra kunder rör sig och vart de vill vara, och genom att se det så skapar vi mer potentiella kunder. När man jobbar med medier så är det viktigt att man tänker på vad man vill säga och förmedla med sitt företag. Därav är det viktigt att välja vilka medier som man vill förknippas med. Man vill gärna gå marknadsföringen så enkelt och simpel som möjligt för att kunna göra sig förstådd, framförallt om man har en teknisk produkt.

Vad är egentligen PR?
– PR är brett, men det handlar mycket om att prata med press och media. Alltså bygga upp en relation med pressen. Om man jobbar mer med konsumentinriktade företag så handlar det mycket om att göra olika stunt, anlita kändisar för att göra jippon, sponsring och allt därtill. PR är väldigt olika beroende på företag. Tillexempel i vårt företag vill vi synas i mer seriösa medier och PR. Medan konsumentföretag fokuserar mer på ”rolig” media för att få uppmärksamhet.

Vad krävs det för att kunna jobba med PR? Är vissa mer lämpade för att jobba inom yrket?
– För att jobba med PR behöver man inte ha en viss personlighetstyp. Det som krävs att du kan prata, nätverka och kunna kommunicera via tal och text. Samt att du tycker att det är roligt och drivs av det. Mycket av PR drivs online på exempelvis hemsidor. Vilket är då är mer tekniskt, därför kan det vara bra att du kan lite kodning samt har kunskap om sociala medier. Det kan därför vara bra att du är strategiskt driven och har lite tekniskt kunskap. PR fokuserar i huvudsak på relationer och att kunna få ett övergripande sammanhang, det finns så mycket inom den världen att man måste kunna fokusera. Men framförallt handlar det om att kunna skriva bra.

Har du något tips för oss studenter som vill jobba inom detta?
– Jag tror inte det finns något recept för detta. I vårt team så har vi en blandning mellan alla utbildningar. Jag pluggade ekonomi, en annan psykologi, en litteratur och journalistik så vi har alla olika bakgrunder. Men vi alla drivs av marknadsföring och kommunikation. Mitt tips är att hitta något som man känner sig driven av och tycker är kul. Kolla runt på teknikföretag. Inom den branschen finns det en enorm tillväxt och mycket roligt som händer. Dessutom så saknas det tjejer inom denna bransch. Man behöver inte vara programmerare för att jobba i den tekniska industrin, titta bortom konsumentföretagen. Oftast när man precis gått ut gymnasiet känner man bara till de företag som man själv handlat av och att de är det ända alternativet man har. Men det finns så mycket mer! Innan du bestämmer dig- välj något brett, gör ett utbyte och försök att praktisera mycket och prova på. Då kommer du hitta din grej!

Felicia Stenfeldt & Jennifer Haapaniemi