Spännande aktivitetsdagar – TBS Helsingborg

Eleverna i Communication program har haft två aktivitetsdagar för en skolklass på Wieselgrenskolan. Detta är en del i kursen Pedagogiskt ledarskap, temat för dagen är Hemkunskap, men är ämnesöverskridande och involverar ämnen såsom: ekonomi, hälsa, geografi, historia och kemi.

Hallå där, Sofie! Ni anordnat aktivitetsdagar på Wieselgrenskolan. Hur kan det komma sig?tbsm

– Det var ett sista avslutande arbete i kursen Pedagogiskt ledarskap och vi skulle hålla i en aktivitetsdag på en valfri skola. Vi fick rätt så fria tyglar och välja själva. Aktivitetsdagen innebar att vi skulle hålla i en aktivitetsdag för elever, som en lärare, fast roligare!

Vad gjorde ni?

– Vi kom fram till, hela klassen, att vi skulle ha temat ”Hemkunskap” och höll i en lektion där elever i 9an på Wieselgrenskolan, fick lära sig olika maträtter. Temat vara att eleverna skulle få insyn i hur man kan använda skolan i vardagliga livet. Man frågar ofta lärarna; Vad ska man använda detta och detta till? Vi ville visa att man använder det mesta man lär sig i skolan hela tiden!

Hur var det? Vad har du dragit för några lärdomar?

– Jag har lärt mig hur mycket fokus du måste ha för att vara en ledare för en grupp. Jag har även fått större respekt för mina ledare då jag nu vet hur mycket som faktiskt krävs för att ha så mycket koll som man måste ha.

Vill du göra det igen?

– Jag kan tänka mig att göra det igen, men nu är terminen snart slut så det finns inte riktigt tid innan studenten. Att jobba och utbilda mig inom ledarskap i framtiden, vet jag inte. Både ja, och nej! Jag vill göra något inom juridik, så kanske arbetsrätt och kombinera. Vem vet? Tänkte pausa ett år och jobba som au pair och resa.

 

Hallå där, Truls! Vad har du att berätta om era aktivitetsdagar på Wieselgrenskolan?

tbsm2– Det var så här, i Pedagogiskt Ledarskap, som är en valfri kurs, att vår lärare Jonas kom med en idé att ta bort alla kök på grundskolan, och istället driva en grundskola som ett stort kök. Genom matlagning och Hemkunskap inkluderas alla skolämnen.” Detta anamma jag och presenterade för klassen och 2/3 delar av klassen sa ja!

Vad gjorde ni?

– Vi valde att ha en aktivitetsdag för åk 6 elever på Wieselgrenskolan här i Helsingborg, så vi fick en halv klass på 13 elever. Vi hade ett tema som vi skulle utgå från inom vår gymnasiekurs: det du lär dig i skolan kan du praktisera genom matlagningen!” Från scratch hitta på en lämplig meny som inkluderar exempelvis x-antal skolämnen, och vi hade från kl 9-14 på oss. Som ex bild, som handlar om upplägg, för man äter med ögat.”

Matte, är ett annat ämne, vilket används när man räknar på antal portioner, drama och retorik är andra ämnen som används när man presenterar maträtterna för gästerna. Och det viktiga var inte att förklara för eleverna innan vi satte igång, utan det skulle komma i slutet av dagen, som en aha-upplevelse!” I slutet av dagen fick de ett formulär där de skulle fylla i vilka ämnen som berörts under dagen, som vi gick igenom och förklarade.

Hur var det/Hur gick det? Vad har du dragit för några lärdomar?

– Mycket planeringstid gick åt, och rigorösa tider, som vi faktiskt höll. Trots att vi fick 50 minuter mindre tid!” Lärdomar; ”Kräver mycket tid att planera och förbereda, samt organisera.” Hur noga man än planerar tidschemat, och det är svårt att bedöma tidsåtgång, något fallerar, för allt kan hända!

Vill du göra det igen?

– O ja, det hade varit väldigt roligt att få möjligheten att göra det igen.” Grym affärsidé!” VI hade frågesport också, berättar Truls avslutningsvis; som vad dagen kostade i inköp, miljöaspekt för produktion, matlagningsprodukternas ursprungsland etc.” Vi hade också delat in klassen i olika lag, där lag 1 tillagade

Bruschetta från Italien, lag 2 lagade hamburgare från US, och lag 3 gjorde kladdkaka från Frankrike. ”Dukning av borden var också en ett moment under dagen.” Alla hade också fått målat ansiktsflaggor på kinderna; Italienska, Amerikanska och Franska flaggan.” ”På utvärderingen hade någon skrivit att det var Bästa dagen!”