TBS-elever jobbar som simlärare

Michelle Lind och Matilda Göransson varvar studier på Thoren Business School Malmö med jobb som simlärare. De delar med sig av hur de haft nytta av sina erfarenheter från jobbet i skolan och vice versa. Dessutom får vi reda på vad de planerar att göra efter gymnasiet.

Tanken var att reportaget skulle handla om sommarjobb. I stället visar det sig att de här två tjejerna ägnar en stor del av sin tid utanför skolan till att jobba, året om. I oktober 2015 fick Michelle jobb på MKK, Malmö Kappsimningsklubb, genom sin syster. Sedan rekryterade Michelle Matilda till vårterminen i år.

Vad är det roligaste med ert jobb?
– Det roligaste är att vara med barnen. Jag älskar barn, säger Michelle. Jag har haft kvinnosim och blandat vuxensim också, men barn tänker på ett annat sätt än vuxna. Man kan till exempel säga att botten är lava, att de inte får ställa sig upp för då bränner de fötterna, men det kan man inte säga till en vuxen. Man kan skoja mer med barnen än med vuxna.

Vad är det svåraste med jobbet som simlärare?
– Det svåraste är att bemöta föräldrar när de kommer med frågor om hur deras barn ligger till. Man vill inte göra någon förälder ledsen. Man får säga att deras barn är bra, men att det skulle behöva öva mer på vissa saker. Speciellt svårt är det när föräldern inte håller med en. Eller med föräldrar som stressar fram barnen.

Känner ni att ni får användning av erfarenheterna från jobbet i skolan och tvärtom?
-Ja i pedagogiskt ledarskap, absolut, säger Matilda. Man blir en bättre ledare när man har ansvar för sina grupper. Det är vårt ansvar att de inte ska drunkna till exempel.

-Man känner sig mer vuxen, för att barnen ser upp till en. De tror att vi är vuxna och vi måste agera vuxet. Eftersom vi är förbilder för dem så måste vi också bete oss som det och vara professionella. Det lär vi oss i skolan, men vi lär oss på ett annat sätt på jobbet som vi sen kan ta med oss till skolan, säger Michelle och Matilda.

-Vi kommer att ha jättemycket nytta av det när vi nu i tvåan ska läsa ledarskap. Då kommer vi att ha ett försprång, säger Matilda.

De har även haft nytta av sina arbetslivserfarenheter när de skrivit argumenterande texter i svenska. -Jag skrev till exempel om gratis simskola, berättar Michelle. Jag tycker att det är en viktig fråga, om det ska vara gratis eller inte. Avgifterna går till löner och bassängtid bland annat så man måste så klart få pengar någonstans ifrån, men det borde går att lösa så att alla barn få möjlighet att lära sig simma.
-Den här terminen har jag jobbat sex dagar i veckan, säger Michelle. Jag har jobbat heldagar både lördagar och söndagar, så jag har inte haft någon helg. Jag har lagt tiden på barnen. De behöver lära sig simma. Det är jätteviktigt! Det är tyvärr inte alla familjer som har råd med simskola till sina barn, berättar Michelle.

Vad ska ni göra mer i sommar?
Michelle: Jag jobbar som siminstruktör, badvakt och kioskpersonal på Lindängsbadet så jag har jobb hela sommaren, med undantag för ett par veckors ledighet.
Matilda: Jag har jobbat en period i slutet av vårterminen, nu börjar en ny period på tre veckor, sedan är jag ledig.

Michelle, vad tänker du att du ska göra efter gymnasiet?
-Efter gymnasiet kommer jag antagligen läsa till mäklare.

Michelle berättar att det var efter caset Mäklarspelen i samarbete med Svensk Fastighetsförmedling som hon kom på vad hon vill bli.
-Det fick mig verkligen att tänka efter. Först ville jag bli läkare, men sen kände jag att det nog inte riktigt är min grej. Jag är för känslosam.

-Jag har alltid tyckt att det varit jobbigt att prata inför andra och haft scenskräck, men det har jag arbetat bort. Som ordförande i mitt distrikt i Unga Örnar har jag varit på kongresser där jag talat inför trehundra åhörare.

Matilda, vad har du för planer efter gymnasiet?
-Efter gymnasiet ska jag resa först och främst. Sen ska jag plugga till socionom. Det var faktiskt efter ett case vi hade i skolan där vi hade en socionom som kom och berättade om sitt jobb. Jag visste inte vad det innebar innan, men nu är det min högsta dröm att bli socionom. Då fick jag mig en tankeställare, för jag kommer att behöva bra betyg, så nu pluggar jag riktigt hårt.

Tjejerna är överens om att casen och APL:en (arbetsplatsförlagt lärande) har varit riktigt lärorika och inspirerande.
-Det har hjälpt en att förstå både vad man vill och vad man inte vill för framtiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *