Bäst i skolsverige på ungt företagande: 5 av 11 finalister från Affärsgymnasiet

Elever från Affärsgymnasiet belönas för unika idéer och väl genomfört företagande. I organisationen Företagarnas lokala tävling tar de hem nästan hälften av alla nomineringar.

Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap.

Organisationen Företagarna är tävlingsvärd för Årets lokala UF-företag Gävle. De har presenterat sina finalister och det visar sig att 5 av totalt 11 nominerade kommer från Affärsgymnasiet.

Den starka närvaron i finalen är ytterligare ett kvitto på skolans engagemang för entreprenörskap och innovation.

Mix av unika idéer

Bland de nominerade eleverna hittas en rik blandning av affärsidéer och produkter:

Malmborgs UF av Sebastian Malmborg fokuserar på att renovera och sälja gamla möbler.

Bismart UF av Moa Larssen, Egil Bergström och Elsa Westlund utvecklar miljövänliga bivaxdukar.

Vin’yl UF av Alice Westlund skapar unika hyllor från återvunna vinylskivor.

Metanoia UF av Tilde Isaksson och Laven Ali erbjuder böcker som främjar personlig utveckling och självkänsla.

Smalltown UF av Saga Eriksson, Ellen Hederström och Siri Persson säljer glas med ingraverade motiv från olika småorter.

Sebastian Malmborg från Malmborgs UF kommenterar skolans betydelse för framgången:

– Skolan är strukturerad och ger en bra utbildning. Vi har engagerade lärare som är lätta att få kontakt med.

Resultatet kommer att meddelades under veckan efter att eleverna pitchat inför finaljuryn.