Avslutat case med IKEA på TBS Västerås

Eleverna på Thoren Business School Västerås har under hela våren jobbat hårt med caset för IKEA. Det hela avslutades med att eleverna höll en presentaion för IKEAs ledningsgrupp och vi passade på att intervjua en av våra elever och lärare som jobbat med detta.
Elina Tidström Business Program åk. 3

Vad har ni fått göra?
– Vi har under vårterminen jobbat med ett case i samarbete med IKEA där de gav oss olika frågeställningar och verklighetsbaserade problem som företaget ville lösa. Vi blev uppdelade i grupper och jobbade fram olika svar och kom fram till den bästa lösningen tillsammans i klassen. Det hela avslutades med en presentation inför IKEAs personal.

Vilka kurser har berörts under caset?
– IKEA tog fram ett tiotal olika problem som delades upp mellan eleverna. Dessa problem berörde marknadsföring speciellt internationell ekonomi och samhällskunskap 2. Ett exempel på frågeställning var hur IKEA ska marknadsföra sina hållbara produkter till den yngre målgruppen.

Vad har varit svårast?
– Det största utmaningen var att vi alla skulle komma överens om hur uppgifterna skulle lösas. Det var också ett stort ansvar att få ett verklighetsbaserat problem. Det var även en svår balansgång att veta hur man skulle presentera idéerna mot förbättring utan att kritisera. Man visste inte hur slutresultatet skulle bli eller hur responsen från IKEA skulle se ut men det var spännande att se hur en sådan här arbetsprocess ser ut, hur man får jobba sig fram under flera månader till att lösa frågeställningarna och få ett färdigt resultat.

Vad har du lärt dig?
– Jag blivit bättre på att presentera och stå inför en grupp. Det är en utmaning att fånga lyssnarens uppmärksamhet och få det att låta intressant. Jag har också fått en större insyn i hur företag jobbar på riktigt och hela projektet har gjort att jag utvecklats och växt i mig själv. Genom att få ett så stort förtroende från lärare har jag skapat ett självförtroende och insett att jag kan klara sådana här stora utmaningar.

Hur kändes det att presentera detta inför IKEA-personalen?
– Jag kände mig ganska trygg i presentationen eftersom att vi övat flera gånger innan. Jag tänkte att de är vanliga människor och jag hade även träffat några innan genom min APL vilket tog ner pressen på mig själv. Mitt mål var att imponera och presentera allt snyggt så jag såg det som en utmaning istället. Så det kändes otroligt bra efteråt!

Vad tar du med dig av detta till framtiden?
– Alla lärdomar, erfarenheter och kontakter. Jag kommer ta med mig sättet att jobba på och sättet att tänka.
Du tar ju studenten nu, hur känns det att lämna TBS?
– Jobbigt eftersom att detta är min trygghet och jag trivs väldigt bra. Jag är supernöjd med mitt val av skola men det har gått otroligt snabbt och varit roligt, lärorikt och utvecklande.

Jonatan Engström, lärare:

– Med detta case ville jag att eleverna skulle få tillfälle i akt att visa vad de går för. Jag har sett eleverna prestera oförberett i skarpt läge och det är precis hur det verkliga arbetslivet ser ut. Jag gav förtroende och ansvar till eleverna och blev väldigt imponerad av deras prestation. Man kan se att kursen i entreprenörskaps haft en viktig roll i deras utveckling då eleverna var väl förberedda på att prata inför nya människor och ’’sälja’’ in idén.

– Detta är ett samarbete vi vill fortsätta med och till nästa år kommer vi kunna matcha kurser och jobba in projektet mycket mer. Jag vill fortsätta sätta eleverna i situationer där man får visa vad man går för. Det lär eleverna sig mest på och det som ger mest inför framtiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *